5 juli 2022

Pascal Engman - Råttkungen

 

Vanessa Frank #2

Titel & Omslag
Omslaget är egentligen rätt tråkigt men det tilltalar mig ändå, och det passar ihop med senare omslag i serien.

Handling
En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer. 

I svallvågorna av feminismens framgångar breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i viljan att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig mött deras blickar. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel. 

Mina åsikter 
Det här är en riktigt spännande bok och de som säger att den här serien blir bättre och bättre har helt klart rätt i det. 

Vi fick följa Vanessa mycket, men även Jasmina och Nicolas, och jag gillar verkligen dessa karaktärer. Det ska bli spännande att se hur deras relationer kommer utvecklas i framtida böcker. Celine är också helt klart en av mina favorit karaktärer som jag hoppas är med mycket i nästa bok. 

Själva fallet i den här boken var riktigt spännande och det är svårt att lägga undan boken, jag måste skaffa mig nästa bok så jag får fortsätta med den här serien!

Spoiler varning!
Jag gillar Vanessa med Nicolas, jag hoppas han flyttar hem igen snart. Han är så bra även för Celine men som tur är har hon Vanessa nu i sitt liv som kan hjälpa henne. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...