20 april 2022

Ilaria Tuti - Askans dotter

 

Teresa Battaglia #3

Titel & Omslag
Snyggt omslag, däremot titeln förstår jag inte riktigt, men ändå lite.  

Handling
Efter att ha ägnat hela sitt liv åt att bekämpa ondskan tvingas kommissarie Teresa Battaglia inse att hon måste avsluta sin karriär. Hon har förlorat striden mot den alzheimersjukdom som gjort henne olämplig som polis. Men vem är hon då? Och vad ska det bli av henne? 

Samtidigt dyker det upp spöken från hennes förflutna, minnen och röster från en tid som hon gjort allt för att glömma. Mot sin vilja blir Teresa indragen i en utredning där hennes eget liv står i fokus. Uppgörelsens tid är här. 

Mina åsikter
Vissa kapitel utspelar sig i nutid och vissa för 27 år sedan sen finns det några kapitel som är skrivna med kursiv text som är en helt annan story som jag inte tycker tillför bokens övriga handling någonting. 

Äntligen fick vi lära känna Teresa bättre! Det hemska som hände henne för 27 år sedan, som förklarar så mycket i den här boken. Vilket gör att det här är helt klart den bästa boken i den här serien än så länge. Den var så spännande och jag älskar verkligen hur Teresas team är kring och mot henne, hur de visar respekt, både som polis och som privatperson och att det ingenting gör att hon är kvinna. 

Jag har trott det här skulle vara en trilogi men den här boken har ett öppet slut och jag vet inte alls hur det kommer bli nu. För med Teresas sjukdom så kan hon inte vara polis, men det löste sig rätt bra ändå i den här boken men hennes skitstövel till chef behöver verkligen få sig en näsbränna. 

Blir det fler böcker kommer jag bli jätte glad för den här boken var så bra, dock har jag svårt att se att den kommer kunna vara riktigt lika bra som den här. 

Spoiler varning!! 
Titeln Askans dotter måste menas att Teresa var död men har rest sig igen. 

Att Teresa inte insåg tidigare att hennes man var så där farlig, och att hans syster inte var intresserad av att hjälpa Teresa fast hon visste. Skönt att han dog, dock avskydde jag att den här boken hade ett öppet slut. Det var så intressant när det visade sig att en seriemördare hade känslor för henne, han måste ha sett på henne som en kärlek som han själv visste att han inte kunde få och som han då ville rädda från hemskheter, han har ju ändå räddat hennes liv en gång. 
Men var ändå skönt att han inte är helt galen och ska döda alla i hennes närhet eller så där.

Betyg 4+ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...