2 april 2022

Callum Bloodworth - Berätta tre saker

 



Titel & Omslag
En perfekt titel och jag älskar omslaget!! 

Handling
- Så, Liv från andra sidan dörren, berätta tre saker som oroar dig. 

Det sägs att det tar fyra minuter för människor att bestämma sig för om de gillar någon eller inte.

När jag funderar ut svaret på Dags fråga hade det gått tre minuter sedan jag hörde dunsen i trapphuset. Tre minuter och tjuosju sekunder för att vara exakt.

Mina åsikter

Varning! Plocka inte upp den här boken om du inte har tid för sträckläsning, tänk dig även för när du läser den för det kan hända att du både flinar stort, skrattar högt, gör grimaser och även fäller en tår eller två. 

Man kan inte annat än älska Liv, hon är en fantastisk karaktär, och jag tror så många kan känna igen sig i henne, stundvis gör även jag det. Dag är också en så fantastisk karaktär, så även iprincip alla andra karaktärer också som Dags kompisar och Livs mormor och till och med Bonnie. Däremot har jag väldigt svårt för Livs pappa, men framför allt hans "personliga assistent" som låter honom smita undan sina plikter som pappa, för jag kan inte kalla det för något annat. 

Livs mormor är en sådan häftig tant, hon har humor och verkar leva ett riktigt härligt pensionärsliv (även om jag vet att i dag så är man sällan så där pigg och allert på ett äldreboende) extra roligt att hon bor här uppe i Piteå. 

Storyn griper verkligen tag i mig, jag började läsa och från första sidan var jag fast, och jag hade svårt att få någonting annat gjort än att bara sitta och läsa för jag var tvungen få veta vad som skulle hända. Jag hoppas verkligen att Callum kommer skriva många fler böcker som man kan få försvinna in i, för som att han kan skriva gripande  med fantastiska karaktärer och det kommer tyvärr ta lång tid innan jag läser en bok som är så här bra igen! 

Spoiler varning!
Jag förstod efter halva boken att Dag antagligen skulle dö, att det fanns sånna antydningar och det kändes så jobbigt. Där ett tag var jag orolig över att både Dag och Livs mormor skulle dö, men vilken tur att det inte blev så, inte så länge hennes pappa är en egoistisk skitstövel och hennes syster är arg på henne för att hon existerar. 

Det var så skönt när Bonnie äntligen pratade med Liv, förklarade hur hon känner och varför, det var helt klart rätt steg och det bästa som kunde hända för de båda två. För Liv behöver verkligen sin syster när hon inte har någon annan, eller hon fick ju två nya kompisar tack vare Dag men ändå. 

Det här är verkligen en bok man grinar till, det är så jobbigt att läsa om att när Liv äntligen får komma ur sin karantän så är det för sent för dom att träffas, det gör ont i mig och det är så hemskt hur kärleken kan inträffa för sent. Men samtidigt så förstår jag verkligen varför Dag inte ville berätta, han ville få vara sig själv, inte cancerpojken och han ville få vara kär och galen in i det sista. 

Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...