1 mars 2022

Unni Lindell - Sorgmanteln

 

Cato Isaksen #3


Titel & Omslag
Omslaget säger inte så mycket egentligen. Titeln passar däremot väldigt bra. 

Handling
På århundradets sista dag gifte kriminalkommissarie Cato Isaksen om sig med exhustrun Bente. Allting var äntligen som det skulle vara igen. 

Men bara några dagar in på det nya året tvingas han snabbt tillbaka till verklighete. Han står inför ett av sina svåraste fall någonsin - mordet på den 32-åriga Ester Synnöve Lönn, hittad i sin lägenhet med halsen avskuren och dörren på vid gavel. Allting pekar på att hennes före detta man är den skyldige. 
Speciellt sedan han kidnappat sonen och flytt från polisen.

Cato Isaksen söker sig tillbaka till det lilla samhälle där både Ester och hennes man växte upp. Och sakta men säkert tar fallet en helt ny riktning.... Det som först framstått som ett solklart svartsjukedrama blir efterhand alltmer komplicerat och otäckt. 

Mina åsikter
Alltså kan Cato bara sluta vara otrogen? Det stör min läsning och sen hur fyra vuxna mest tycker att ett litet barn är ivägen och jobbig. Men i den här boken fick i alla fall Catos privatliv stå tillbaka och det var mer fokus på fallet. 

Ett fall som var väldigt virrigt, förvirrande och väldigt klurigt men jag skulle vilja se högre tempo och lite mer spänning, det här är mer en spänningsroman än en deckar serie just nu.

Spoiler varning!
Hur kan man döda någon, ta över deras identitet och sen bo kvar på samma plats? Alltså jag får inte ihop den biten, folk känner ju igen en sedan tidigare och även om man maskerar sig så ska man ju försöka likna någon annan, nej jag förstår det inte alls. 

Sen får jag inte ihop det att Vesla försvann för bara 2 år sedan men vad hände där emellan, hur gamla är dom nu egentligen, ja just ja 32, men jag får inte alls ihop hur allting egentligen var. 

Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...