14 februari 2022

Anna Lundgren - Agnes Evander och de dödas sjö

 



Titel & Omslag
Jag gillar omslaget även om det inte säger speciellt mycket om bokens handling.

Handling
Det finns männisjkor som bär på ovanliga gåvor. Du är en av dem. Din gåva kallas för Fortunata och innebär att du kan se in i framtiden.

Från att ha varit "ingen speciell" i skolan, förändras allt för Agnes Evander när honf år plats på Ljunvikens sommarskola. Där samlas ungdomar med liknande talanger för att lära sig kontrollera och utveckla dem. Men snart börjar mystiska saker hända på Ljungviken. Har det någonting att göra med Legenden om Marius?  Berättelsen som alla säger är en sägnen, kanske för att de inte vågar tänka på vad som  skulle hända om den vore sann... 

Mina åsikter
Jag fastnar i boken direkt jag börjar läsa den, jag gillar Agnes, ja hela hennes familj. Jag lever mig in i boken och den är väldigt svår att släppa ifrån sig, vilket gör att jag blir lite smått bokbakis efter att jag har läst ut boken. 

Boken påminner mig om Harry Potter, fast ändå inte. Jag älskar bokens miljöer, karaktärerna, de speciella gåvorna, målet att använda sina gåvor för att göra någonting bra, helt klart måste det ju finnas någon som är taskig eller gör dumma saker för det hör ju lixom till en bra bok, det handlar om att de goda kämpar mot de onda och vem som egentligen vinner och vad man har fått offra för att ta sig dit. 

Helt klart ett plus att Agnes är uppvuxen och bor i Haparanda, och att det nämns en del mindre byar här uppe i norr som inte alla känner till. 

Nästa bok? N'är kommer nästa bok för jag vill läsa mer NU!! För visst kommer det fler? Jag hoppas det här blir en hel serie!

Spoiler varning! 
Det var rätt skönt att det inte fanns massa kärlek som skulle förstöra utan de med gåvor får inte gifta sig och få barn med andra med gåvor eftersom det kan bli ett problem när folk får flera gåvor och en del som är det blir onda. Men jag förstår dock problemet och valen Agnes föräldrar gör, de hade ju redan träffats innan de gick sommar skola, och att en då inte kan fortsätta känns rätt naturligt och smart val att då bli sjuksköterska för att kunna fortsätta hjälpa människor. 

Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...