20 december 2021

Ellinor Kapp - Dödsjö

 

Mord i skärgården #2

Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar jätte bra ihop med första boken. 

Handling
Kriminalkommissarie Eddie Öhlund kallas till ett vägbygge ute på Tjörn. En grävmaskinist har upptäckt kvarlevorna efter ett spädbarn. Stenungsundspolisens utredning kan inte avgöra vem som grävt ner barnet och varför, men när ytterligare ett bylte påträffas i närheten inser Eddie att han och kollegorna står inför en prövning som de kanske aldrig kommer att hämta sig från.

Mina åsikter
Jag verkligen gillade första boken så det gör automatiskt att jag verkligen hoppas att jag kommer gilla den här boken också, och som tur är blir jag inte besviken på bokens story. Däremot blir jag ganska besviken på Eddie, han har uppenbarligen svårt att sluta dricka när han väl börjar och han är inte så smart som polis utan den biten får verkligen Maja stå för och hon är nog min favorit karaktär i den här boken. Polisen gör så många misstag och pågrund av det så dog flera i onödan och andra kunde ha dött. 

Den här biten med sektliktnande grupperingar är läskiga, hjärntvättade människor som inte längre kan skilja på rätt och fel utan de lyssnat blindt på någon annan. 

Jag kommer helt klart vilja läsa även bok 3 i den här serien när den kommer ut, för även om jag har lite svårt för vissa karaktärer så är det lagom fart på handlingen, och brotten är riktigt spännande och man bara måste få veta vad som har hänt, vem som är skyldig och varför. 

Spoiler varning! 
Hur kunde poliserna inte kolla upp Eli, och hur kunde de inte upptäcka att Eli är en man? Och varför har man inte dna testat kvinnorna för att se vem som är mamma till barnen? Hur kan man som polis glömma ha en telefon eller radio på sig i ett skarpt utryckningsläge? 

Det kanske var lika bra att Stella fick missfall, Eddie dricker för mycket, hon har ett ex som kommer tillbaka och spökar och frågan är hur han kommer lyckas ställa till det i nästa bok, för det gissar jag att han kommer göra. Skönt att inte Stellas syster får så mycket plats i den här boken för hon är en sådan bitch jag bara blir så arg på!

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...