29 november 2021

Erika Rockborn - Författarmorden

 

Alicia Lundberg #1

Titel & Omslag
Jag gillar omslaget och titeln. 

Handling
Årets bokmässa i Göteborg har just inletts och man räknar med publikrekord. Pensionären Sten rastar sin hund tidigt på morgonen och noteraratt vattnet i utomhuspoolen på Gothia Towers färgats rött - och där flyter en livlös kropp. Det är den berömda deckarförfattaren Francesca Liljegren som mördats på samma sätt som offret i hennes debutroman. 

Inom kort blir ännu en känd författare mördad, även denna gång precis som sin egen romankaraktär. Varför just deckarförfattare? Och vem döljer sig bakom signaturen "Öga för öga" som skriver inlägg hos bokbloggarna? 

Alicia Lundberg, en ung polis, har nyligen tillträtt sin tjänst som kriminalinspektör vid enheten för grova brott och deltar i utredningen. Ett intensivt  spaningsarbete tar sin början och en katt-och-råtta-lek med förövaren inleds. När Alicia allra minst anars det gillrar mördaren en fälla... 

Mina åsikter
Jag hade inga förväntningar på den här boken, när jag läste handligen så kände jag att det här kan vara en bra bok men jag förväntade mig inte att den skulle vara så här bra! 

Det är intressanta karaktärer, Alicia och hennes kollegor är väldigt bra uppmålade och jag lever mig verkligen in i Alicias liv.  Sen kan jag inte annat än gilla Karl Blomgren, vem gillar inte när ens efternamn finns med i en bra bok.

Det stör mig lite att Anne-Lisa som bryter på danska då det då står en del danska ord, jag fastnar lite på de bitarna. Jag gillar att bokbloggare får ta så pass mycket plats i boken, att man pratar om att deras åsikter har stor betydelse för en bok och hela den biten. 

Alicias privatliv är också intressant, hon får mer djup och blir mer männsklig när man får ta del av hennes kärleksliv och det blir en viktig pusselbit i att lära känna Alicia bättre när hon inte har sin familj nära. 

Fallet då? Wow det hade jag inte alls väntat mig, vilken vändning hela storyn tog i slutet. 
Visst är det här bara första delen i en ny serie? Visst kommer det fler böcker, väldigt snart?! :) 

Spoilervarning! 
Jag gillade ju Gabriel!! Hur kunde han vara så psykiskt sjuk men inte visa någonting, alltså någon sjuk som han som beter sig lite maniskt kring morden fungerar inte nästa sekund fullt normalt och är tillsammans med Alicia av den anledningen.
Skönt att det inte blev sura miner mellan Alicia och Lina när båda var intresserade av Gabriel, men shit vilken törn Alicia måste ha fått nu, OM det kommer bli fler böcker blir det intressant att se om det blir något mellan Alicia och hennes kollega istället för han är ju helt klart intresserad men det kan verkligen ställa till det att ha en affär på jobbet. 

Betyg 4 av 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...