18 oktober 2021

Robert Bryndza - Ögon i natten

 

Erika Foster #2

Titel & Omslag
Titeln passar väl hyfsat bra men omslaget är inte märkvärdigt alls... 

Handling
En outhärdigt het sommarnatt kallas kriminalkommissarie Erika Foster till en mordplats. En läkare har hittats död i sin säng. Hans händer är bundna och hans uppsvullna ögon stirrar genom en plastpåse som dragits över hans huvud och knutits ihop hårt runt hans hals. 

Kort därefter hittas ett nytt offer, den här gången en TV-programledare som mördats på precis samma sätt. Och Erika och hennes utredningsgrupp inser att de måste hitta en slug och minutiöst noggrann seriemördare - någon som bevakar sina offer, kartlägger deras liv och inte slår till förrän i absolut rätt ögonblick. 

Offren är ensamstående män, alla med ett förflutet eller hemligheter de gjort sitt yttersta för att bevara. Varför har de valt att dölja sig? Och vad har fått mördaren att välja just dem?        

Mina åsikter
Vad roligt med den nya killen, Nils Åkerman som är svensk fast han fick vara med alldeles för lite däremot fick jag för mycket av intriger på Erikas arbetsplats, för jag tycker inte hennes chef spelar ett shysst spel. 

Jag gillar att när vi närmar oss seriemördaren så får vi ta del av hens tankar också, vilket ger storyn mer djup. Slutet på boken blir inte alls som man hade förväntat sig och det kommer både en, två och tre twister som man inte riktigt hade räknat med. Robert Bryndza ger oss lagom med ledtrådar och ger oss bara det absolut nödvändigaste så vi inte ska kunna klura ut allting men samtidigt så vi hela tiden måste läsa lite till. 

Spoiler varning! 
Jag älskade att Erika i slutet säger att hon slutar, det är SÅ rätt!! Ska man bli illa behandlad så måste man ställa ner foten, men frågan är vad som kommer nu hända, för jag vet ju att det kommer fler böcker. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...