25 oktober 2021

Karina Berg JOhansson - Freak

 


Titel & Omslag
Ett passande omslang och jag älskar hur man skrivit författarens namn i taket så det smälter in. Även titeln passar väldigt bra till bokens handling. 

Handling 
Bilderna blixtrar förbi så fort hon sluter ögonen. Svidande smärta mot huden, ljudet av något som slits isär. Och så blodet, åh gud, så mycket blod!  Hon slår upp ögonen, stirrar tomt framför sig, försöker fånga ett minne. En känsla av att de inte var ensamma.... 

Rakel råkar ut för något fruktansvärt en sen kväll i en park. Hon vaknar upp sönderriven och blodig, utan att minnas vad som har hänt. Men såren börjar läka direkt, och snart syns inga spår av skador. 

I skolan pratas det om att en lärare har blivit mördad, just i den park där Rakel befann sig, men frågan är om läraren verkligen är död. Kan ryktet om en smitta som sprids i det lilla samhället vara förklaringen till allt mystiskt som händer? Och framför allt - kan Rakel ha blivit smittad?  Håller hon sakta på att förvandlas till något som måste förgöras? 

Mina åsikter
Den här boken har allt, det är en del drama, det är tonårs tjaffs, kärlek och dessutom är den spännande. Men jag hade trott den skulle gripa tag i mig mer, suga in mig men bitvis är handlingen lite seg och jag vet inte om det är för att boken riktar sig till ungdomar och jag är vuxen och ser saker mer realistiskt än när man var ung. Men jag gillar Agnes, Rakel och Daniel och boken är välskriven som tonårsbok och allt drama som det innebär att vara tonåring. 

Sen är det många av sakerna som de vuxna gör som jag har jätte svårt att förstå. Som Daniles pappas beslut att inte berätta sanningen för Daniel. Eller att Rakels föräldrar döljer saker för henne men köper direkt vad Mikaela säger 

Spoiler varning! 
Jag har svårt för den biten med det övernaturliga, att de som dör kommer börja ruttna, att den där varelsen är kvar där ute men eftersom Rakel inte dog så fick hon också övernaturliga egenskaper. Varför gav den sig på hennes lärare och Jonas?

Jag har ännu svårare för att hennes pappa jobbar dygnets alla timmar på ett kontor och att Rakel inte inser att det är någonting som inte stämmer där. Sen hur hennes mamma reagerar när Mikaela kommer hem till dom och hittar på saker om Rakel, visst en del är sant men jag förstår inte vitsen med varför hon kommer dit (kanske för att Rakel ska hålla sig hemma och vara trygg) eller så för att bara jävlas.  

Betyg 2.5 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...