28 oktober 2021

C.S Lewis - Min morbror trollkarlen

 

Narnia #1
Titel & Omslag
Jag älskar omslaget med alla små detaljer som har med handlingen att göra. Titeln passar väldigt bra till bokens handling. 

Handling 
Det här är berättelsen om något som hände vid slutet av 1800-talet. Det är en berättelse av stor vikt, för den förklarar hur alla resorna mellan vår världs och landet Narnia började. 

För att pröva kraften hos ett par magiska ringar skickas pojken Digory och hans kamrat Polly ut i det okända. De hamnar i en främmande värld och får med egna ögon uppleva hur landet Narnia föds, själva skapelsen. De möter också Aslan, lejonet, som utstrålar en sådan godhet och kraft att barnen inte tvekar att på hans uppdrag ge sig ut i Narnoa för att bekämpa de onda makter som hotar denna nya värld. 

Mina åsikter
Det här är en serie som inte är skriven i kronologisk ordning. Den här boken är skriven som bok nummer 6 men är först i handlingen. Det märks även att böckerna är skriva i början på 1950-talet. 

Jag tycker det är lite mycket detaljer och "ordbajseri" och jag hade föredragit om boken var uppdelad i kapitel. Början var inte jätte bra men den blev bättre allt eftersom och det här är helt klart en bra första bok inför det jag senare har sett på filmerna om Narnia. 

Speciellt slutet är väldigt fyndigt, nu vet vi hur skåpet blev till och hur det kommer sig att man kan komma till världen Narnia och varför det är en Häxa i en i övrigt så harmonisk värld. 

Betyg 3 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...