24 oktober 2021

Jonas Moström - Skytten

 

Nathalie Svensson, Johan Axberg #6


Titel & Omslag
En passande titel med ett omslag som passar väldigt bra till bokens handling och ihop med övriga delar i serien. 

Handling
Efter ett restaurangbesök en grådaskig marskväll i Uppsala svänger psykiatriker Nathalie Svensson och kommissarie Johan Axberg förbi sjukhuset där Nathalies mamma är inlagd. Utanför entrén blir de vittnen till hur transplantationskirurg Isabella Falk kallblodigt skjuts till döds av en person i rånarluva. För en kort sekund möter Johan den maskerades hatiska blick och medan Nathalie försöker rädda kollegans liv tar Johan upp jakten på skytten. 

När det visar sig att en av Nathalies farligaste patienter tidigare har hotat mordoffret ber Uppsalapolisen både Nathalie och Johan om hjälp med fallet. Ligger motivet i Isabella Falks privatliv eller är det ett av stadens kriminella gäng som hämnats för en misslyckad operation där en av deras ledare dog? Kanske finns det en koppling till kirurgens många Thailandsresor? 

Mina åsikter
Det här är precis som jag minns tidigare delar i serien böcker med väldigt högt tempo. Men jag har lite svårt att förstå hur en skottskadad polis får fortsätta hjälp till med det fallet, speciellt när det inte ens är hans arbetsplats, han borde ha blivit hemskickad med en gång, istället känns det som att Johan och Nathalie tar över och de andra poliserna som borde jobba med fallet hamnar i skymundan. 

Det är hårdpress på Nathalie i den här boken, och det kan inte vara lätt att ta beslut kring om man vill donera organ eller inte till en anhörig, men jag har för mig att man inte behöver berätta att man är en match eller inte förrän man har bestämt sig just för att slippa intriger. 

Jag gillar den här serien för den är lättsam att läsa, man kastas fort in i bokens handling och sen rullar bara läsningen på.

Spoiler varning! 
Jag har lite svårt att förstå varför Johan ska hoppa i säng med Nathalie, när han vet så väl att hon har känlsor för han samtidigt som han helt plötsligt vill hålla ihop med sin fru. Jag förstår att det är en knepig sits men håll då byxorna stängda och uppdragna och ge inte dubbla buskap till Nathalie. 

Jag är glad att Nathalie inte gav sin mamma en bit av levern, hon tog det för givet samtidigt som hon inte klarar av att vara nykter. Och det är ju en risk även för Nathalie med operationen, en risk jag som mamma inte vet om jag hade velat att mina barn skulle genom gå. 

Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...