29 oktober 2021

Jenny Rogneby - Alla medel tillåtna

Leona #2

Titel & Omslag
Ett omslag som passar jätte bra ihop med övriga böcker i serien. 

Handling
En man spränger sig själv utanför Riksdagshuset i Stockholm, men överlever. Agerade han ensam eller är fler dåd att vänta?  Utredaren Leona Lindberg sätts att förhöra honom. Motvilligt, eftersom hon egentligen har fokus på annat håll: familjen är splittrad, hon är utsatt för hot och i stort behov av likvida medel. 

Tur då att hon som ingen annan har förmögan att tänka utanför boxen. Med en helt egen agenda och en fot på var sida om lagen finns nu högflygande planer. Utifrån sina polisiära kunskaper drar hon igång en alldeles unik verksamhet för att kunna skrida till verket. Och ju högre risk, desto större vinst i potten. Men tiden är knapp och hon känner pressen hårdna, från alla håll. 

Mina åsikter
Jag hade ju lite svårt för första boken, just för att jag har så svårt för korrupta poliser, (och hade jag vetat innan jag plockade upp första boken att Leona har en fot på varje sida om lagen så hade jag nog inte läst den...men nu är jag ändå fast, jag vill ju veta mer om vad som kommer hända!) men jag tycker ändå hennes ny affärs plan är rätt intressant och de kriminella som kommer på Leonas möten gillar jag skarpt.

Karaktärerna i den här boken känns så äkta, jag vill lära känna många bättre och jag hade älskat att se den här bokserien som en tv-serie. 

Trodde Leona annat än att om man umgås och gör affärer med skurkarna så kommer det slå tillbaka, hon har bara ett barn kvar, hon borde tänka lite längre när det gäller Beatrice. Hon måste ju själv förstå att hon inte kan jobba som polis, vara kriminell på fritiden och övervaka Beatrice samtidigt, hon har verkligen många strängar på sin lyra och man bara väntar på att det ska slå tillbaka. 

Slutet är jätte spännande och gör att boken är väldigt svår att lägga ifrån sig, och sen lämnas vi med en cliffhanger, för jag vill ju veta vad som kommer hända nu. Måste plocka upp nästa bok! 

Spoiler varning!! 
Leona har separerat från sin man Peter, och även miljonerna har hon blivit av med, men hon är fri och någon annan fick skulden för det hon hade gjort. 

Klart de kriminella inte kan hålla sig till planen och ska begå mer våld än nödvändigt och hellre använder vapen och knytnävar än försöker snacka sig ur saker. Sen att Armand är en läskig typ man inte vill vara ovänn är vi inte förvånade över, att Leona ens kunnat beblanda sig med någon som han är förvånande.  Om hon kunnat betala först, så fine, men att hon satt sig i den här sitsen känns så knäppt.

Så klart att Armand hade med Sergej att göra också, för att de har jobbat ihop. Att Armand skulle lyckas få tag i pengarna måste väll innebära att Leona är skuldfri? För jag hoppas verkligen vi slipper han i kommande böcker. 

Det är många vibbar mellan David och Leona, kanske blir någonting där i framtiden. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...