6 september 2021

Robert Bryndza - Flickan i isen

 

Erika Foster #1

Titel & Omslag
Lite tråkigt omslag men samtidigt är det annorlunda vilket lockar lite. 

Handling
När en ung trädgårdsarbetare upptäcker en kvinnokropp under isen som täcker en damm i södra London kallas kriminalkommissarie Erika Foster in för att leda mordutredningen. Offret är en ung, adlig societsskönhet som tycks ha levt ett avundsvärt liv. Men när Erika börjar gräva sig in i fallet upptäcker hon kopplingar till tre tidigare mord på prostituerade kvinnor som alla hittats strypta med bundna händer och slängda som sopor i vatttendrag runt London.

Vilka mörka hemligheter dolde flickan i isen?  Erikas senaste fall slutade med en katastrof som ledde till flera polisers död. En av dem var hennes man. Nu hänger hennes framtida karriär i en tunn tråd, och hon tvingas kämpa inte bara mot en mer hänsynslös mördare än någon hon tidigare mött, utan också mot sina egna inre demoner. Och ju närmare Erika kommer sanningen, desto närmare Erika kommer mördaren. 

Mina åsikter
Det märks ju verkligen att Erika inte är populär bland sina kollegor, men om de tycker att det var hennes fel att poliserna dog så borde en internutredning har visat på det men tydligen inte eftersom hon jobbar kvar. Dock ogillar jag hur man kastar runt en utredning till olika utredare, beroende på vem som ligger bäst till hos cheferna högre upp. Men gissar det är lite så inom polisen. 

Jag gillar Erika Foster, men det känns som att jag har träffat på henne tidigare, även namnet känns bekant men vet inte alls varifrån. Hennes svärfar verkar också vara en riktigt skön prick som jag hoppas vi får träffa på i nästa bok. 

En riktigt bra spännande första bok och jag kommer helt klart läsa fler delar i serien. 

Spoiler varning! 
Alltså blir någon förvånad över att någon med mycket pengar försöker sopa sina barns dumheter under mattan? Att han inte skickat sin son på internat eller låst in han någonstans, han öppnade inte ens ögonen när sonen dödade dottern, utan nä man fortsätter och mörkar det.  

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...