25 september 2021

J.K Rowling - Harry Potter och Halvblodsprinsen

 

Harry Potter #6


Titel & Omslag
Man förstår så klart både titel och omslag när man läser boken, vilket jag gillar.  

Handling
Det är mitt i sommaren och i sitt sovrum hemma hos familjen  Dursley väntar Harry Potter nervöst på ett besök av professor Dumbledore. Senast de sågs var den där hemska dagen på Trolldomsministeriet då Dumbledore duellerade med Lord Voldemort. Men varför kommer professorn nu?  Vad är det som inte kan vänta tills terminen börjar om ett par veckor? Harry Potters sjätte år på Hogwarts blir dramatiskt och andlöst spännande.                     

Mina åsikter
Harry har som vanligt ett vakande öga på Snape och Malfoy och misstänker att de har något fuffens för sig, vilket så klart Malfoy också har. 

Jag börjar känna mig lite less på att Snape ogillar Harry pga att hans pappa var taskig mot han när de var små. Man vet lixom aldrig var man har Snape för Dumbledore litar på han men det gör inte Harry. 

Den här boken är en typisk mellan bok, det händer mycket från början till slut men det får inget riktigt avslut, utan man måste kasta sig över sjunde boken och som tur är så finns den ju redan och har gjort länge. Men jag kan föreställa mig hur jobbigt det måste ha varit att vänta på att nästa bok skulle komma ut, så nu ska jag se filmen om Halvblodsprinsen sen kommer jag börja läsa sista boken. 

Jag hade inte räknat ut slutet på den här boken, men så är det ju, man kan inte räkna ut Harry Potterna i förväg om man inte läst dom, för vad som helst kan ju hända när det är magi inblandat. Och vem som är Halvsblodsprinsen, det hade jag inte alls räknat ut. 

Spoiler varning! 
Att Malfoy håller på med fuffens förstår man ju, det gör han ju alltid. Men att Dumbledore inte inser hur illa det är, han är så himla godtrogen och man tycker att han vid det här laget borde ha insett hur mycket folk ljuger och har sig. Ingen går ju att lita på. 

Så äntligen blev det Ginny och Harry, även om de så klart gjorde slut nu när Harry måste iväg och slutföra det Dumbledore och han har påbörjat. Sista boken kommer handla om att förgöra Voldemort. Frågan är ju bara om det kommer bli Ron och Harmonie också eller riktigt hur det kommer bli med deras romans.... 

Så himla tråkigt att Dumbledore dog i slutet på den här boken, men de är många som överlevt längre så någon måste ju tillslut dö.  

Betyg 4 av 5

boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...