16 augusti 2021

Pia Kask - Fadern

 

Hanna Fors #3

Titel & Omslag
Snyggt omslag och en väldigt passande titel!

Handling 
Återigen skakas Wästholm av våld och ond bråd död när en manlig väktare hittas avrättad. På bröstet sitter en lapp med texten Till mitt hjärta från pappa och det dröjer inte länge förrän två liknande mord sker. Henrietta Rollins och utredningsgruppen hittar snart en gemensam nämnare för offren - de har alla blivit anmälda för våldtäkt, men åtalen har lagts ner. Är mördaren någon som utsett sig själv till både domare och bödel? 

Skuggan av seriemördaren Jack Ströms flykt vilar tungt över gruppen samtidigt som snaran av lögner  dras åt runt Hannah Fors och spänningarna mellan henne och Rollins växer. Ska Hannah lyckas bli frå från sitt förflutna, en gång för alla?  

Mina åsikter

Jag tyckte början kändes lite seg, jag fick de detajer jag behövde för att komma ihåg vad som hade hänt i stora drag i de två tidigare böckerna. OCh sen i slutet var det högt tempo, det hände mycket och boken blev svår att lägga ifrån sig.

I den här boken så har verkligen alla en egen mörk agenda, det finns inte alls mycket som är svart eller vitt utan massor av människor som lever över gränserna om gott och ont. Och slutet på den här trilogin blev inte alls vad jag hade väntat mig men samtidigt så blev det så rätt, det var svårt att få ett annat slut på den här storyn. 

Spoiler varning! 
Man förstod ju direkt att mördaren borde vara en pappa vars dotter blev våldtagen och åtalet lades ner och hon sedan tog sitt liv, så nu är han ute efter hämnd. 

Jag hade ju hunnit glömma att Hanna Fors är dotter till Jack Ström. Men oj vilket slut, där det dog både en och två och tre personer och nej slutet blev inte alls så som jag hade trott det skulle bli.  

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...