9 juli 2021

Johanna Mo - Skuggliljan

 

Ölandsbrotten #2

Titel & Omslag
Så snygga omslag i den här serien :) 

Handling
Jenny kommer hem till Öland och upptäcker att huset är tomt. Har maken Thomas och sonen Hugo 14 månader, försvunnit frivilligt eller inte? Hanna Duncker vid Kalmarpolisen kastas in  i en utredning som blottlägger många hemligheter. En vuxen dotter är inte det enda Thomas har dolt för sin fru. När Thomas påträffas död sluter hela ön upp för att hitta lilla Hugo innan det kan vara försent. 

Hannas arbete försvåras av kampen med det förflutna. Vad hände egentligen för 16 år sedan, när hennes pappa dömdes för mord? Någon tar till allt grövre medel för att hon inte ska få reda på sanningen. 

Mina åsikter
Om du snokar i någonting, och du blir hotad, då är det ju helt klart ett tecken på att det finns saker som någon försöker tysta ner, att hota en polis som är nyfiken av sig, det kan aldrig vara rätt väg att gå.   

Wow vilken bok det här är, den var lika bra som första boken men till och med snäppet mer spännande, för vad har hänt Hugo, det är svårt att sluta andas förrän man vet och då är man så nära upplösningen så man bara måste fortsätta läsa och sen tar boken slut och lämnar en med en tomhet och ett sug att få veta mer. 

Jag gillar att det inte är Hanna som ska göra allting och dessutom själv, utan hon använder hjärnan och försöker tänka outside the box och delar med sig av sina tankar till sina kollegor och att de delar informationen mellan varandra. Detta gör handlingen mer verklighetstroget, eftersom det är så det är på riktigt, det är inte en person som är super smart och gör allting själv och utan det är ett team. 

Jag längtar SÅ mycket tills nästa bok kommer ut, den är ett stort måste att läsa och Johanna Mo är helt klart högt upp på topplistan över mina favorit författare. Ni vet de där författarna där man inte ens behöver läsa baksides texten utan man vill läsa varje ny bok oavsett. 

Spoiler varning! 
Jag trodde verkligen att vi skulle få veta mer om fallet kring Hannas pappa, men nästa bok måste det komma fram ännu mer detaljer, skyddade hennes pappa hennes bror under alla de där åren eller vad var det som egentligen hände? 

Jag gillar verkligen att Hanna vågar släppa in Isak lite mer i sitt liv, jag hoppas verkligen att det kan bli någonting där, för man kan riktigt känna deras kemi komma ut ur texten. 

Betyg 5 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...