15 juli 2021

Anna Roos - I mörka vatten

 

Morden vid världs ände 3/3


Titel & Omslag
Snyggt omslag, även om det är en död fot på det, men det passar väldigt bra ihop med de tidigare två, även titeln passar riktigt bra. 

Handling
Hösten är i antågande och träden längs Trosaån har färgats vackert gula. Äntligen har Vera Jansson hittat en köpare till sitt barndomshem och köpeskillnaden är tillräckligt för att hon ska kunna blir delägare i revisionsbolaget hon arbetar för. Det enda hon behöver göra är att signera kontraktet för att kunna lämna sitt förflutna bakom sig. 
Men så försvinner sonen till en av hennes vänner spårlöst, och Vera släpper allt för att hjälpa stadens invånare att leta. Omgående  drar paralleller till Veras brors försvinnande för många år sedan, och  mörkret hon gjort allt för att skingra sänker sig åter över husen vid ån. 

Mina åsikter
Jag älskade första boken i den här trilogin, men sen tycker jag böckerna inte riktigt var lika bra. 
Jag hade jätte svårt att komma in i den här boken, jag hade glömt vad som hände i de två tidigare delarna och själva försvinnandet av Musse griper inte tag i mig så som jag hade velat. Det känns verkligen som att Musse bara försvann för att vi skulle få veta hur det gick med Leon. Likheter mellan två fall är enkla att få till om man verkligen vill se det. 

Jag är faktiskt lite besviken, jag hade större förhoppningar. Vera känns så ledsen hela tiden, papegojan och hans matte är favorit karaktärena. 

Spoiler varning! 
Nu fick vi äntligen svar på vad som hände Veras bror Leon, det kändes dock så långsökt, varför skulle han ligga död 500 meter hemifrån?  Varför  skulle inte Tom förstå hur livsviktigt insulinet är för Leon?  Barn lär sig sånt jätte fort och förstår det. Nej jag förstår inte alls varför det här hände och mörkades och jag köper det faktiskt inte riktigt.  

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...