29 juli 2021

Fiona Cummins - Samlaren

 

Samlaren #2

Titel & Omslag
Väldigt häftigt omslag, som lockar en att kolla både en och två gånger, titeln passar perfekt. 

Handling
Jakey Frith - pojken med den ovanliga sjukdomen - lyckades komma undan med livet i behåll och flyttade till en ny stad. Att han kunde räddas den gången var ett mirakel. Men hans föräldrar vet att Samlaren fortfarande finns där ute någonstans. Att han väntar, betraktar. 

Clara, den flicka Jakey lämnade efter sig i fångenskap, kläger sig fast vid hoppet om att någon ska rädda henne. Hennes mamma är nära att under av förtvivlan, men vägrar att ge upp hoppet. Samlaren har hittat en lärjunge som ska ta över arbet efter hans familj. Men han kan itne sluta tänka på pojken som kom undan - och på den polis som krossade hans drömmar... 

Mina åsikter
Det blev lite rörigt bitvis med namn och vem som är vem och vilka folk är, det hade varit betydligt enklare om man hade sträckläst böckerna. Jag trodde det här skulle vara en serie med flera delar men verkar bara vara två, men ändå känns början på den här boken lite som en mellanbok, den griper inte tag i mig som första boken gjorde och jag har jätte svårt att komma in i den. 

I slutet så tar boken sig, det blir mer spänning och vi får verkligen allting ihop flätat och förklarat så jag känner mig väldig nöjd med att lämna böckerna. Jag vet inte om det var för att första boken var så himla bra som gjorde att mina förväntningar på den här var för höga eller vad det riktigt beror på. 

Spoiler varning! 
Vad glad jag blev när det visade sig att Saul inte blev lurad till att bli mördare och efterträdare till Samlaren, sen att han inte är oskyldig är väll en annan sak. Men det känns som stor skillnad att döda ett kidnappat barn än Samlaren. 

Så skönt att både Jakey och Clara faktiskt klarade sig, jag trodde inte Clara skulle göra det men det blir aldrig okomplicerat när man kidnappar någon och håller de inlåsta i flera månader. Dock så läskigt när de som flickan flydde till också blev mördade. 

Vi fick ju inte riktigt något avslut kring Ettas baby, om det blivit vanställt pga kemikalien, eller om det kommer gå bra. Förstår henne att hon inte tycker det är så kul att vara polis när man träffar på ett sådant psykfall som Samlaren. Skönt att allting gick bra med Toni Storm också. 

Betyg  3 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...