4 juni 2021

Lena Matthijs - Killing your darlings

Hasse Nelander-Wein #1
 
Titel & Omslag

Lite tråkigt omslag (det nya omslaget till ljudboken är mycket snyggare) men titeln förstår jag efter att ha läst boken. 

Handling 
Ett äldre par försvinner och det dröjer månader innan de saknas av någon. Chefen för länskriminalen i Borås får ärendet på sitt bord och efter ett par dagars sökande med hundar i skogarna växlar polisen fokus; från försvinnande till misstanke om brott. En vilsen ung man blir tidigt intressant. Men det som verkar vara den mest självklara sanningen är bara det som någon vill att vi ska se. Och utan döda kroppar blir det inget mord. 

Mina åsikter

Jag har läst bok 4 i den här serien för sex år sedan och jag minns att jag tyckte det var jätte bra. Den här fastnar jag inte för riktigt lika mycket. Det är själva fallet som ligger och skaver, så klart villl man få veta vad som har hänt det äldre paret men själva upplösningen blir lite to much när jag inte riktigt köper det. Det känns lite för påhittat. Men eftersom jag verkligen gillade en senare bok i serien så tänker jag att jag påbörjar nästa med en gång så får vi se, börjar jag inte med en gång känns det som att jag kommer glömma bort för mycket för det känns inte som att Killing your darlings är en bok som jag kommer komma ihåg.

Spoiler varning!
Jag förstår inte hur man kan bli lurad till att döda någon och sedan fortsätter man att bli lurad så mycket som Johan blir. Att Robert tar sin brors pass och planerar allting säger verkligen så mycket om vilken rutten person han är. 
Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...