3 maj 2021

Margaux Dietz - Drömma stort

 



Titel & Omslag
Ett gulligt omslag som passar till handlingen, och titeln är klockren! 

Handling 
Barn 3-6år

Alla barn har rätt att drömma stort.

Helikopterpilot, upptäcktsresande, sjuksköterska eller popstjärna - livet är fullt av möjligheter! 
När Arnold åker vagn till förskolan förvandlas plötsligt vägen och vagnen blir en racerbil som Arnold kör. I badkaret på kvällen seglar Arnold på havet bland delfinerna. 

Arnold drömmer om allt han kan göra och bli. Han vet att han kan vara precis den han vill - och det kan du med! 

Våra åsikter
Jag tycker att den här boken har lagom med text, meningarna är uppbyggda på ett bra sätt och det tas upp både hur jobbigt det kan vara i förskoleåldern och hur fantasin bara åker omkring och hittar på massor, det finns inget stopp i vad man kan bli  när man blir stor. 

Min son som precis blev 6år tyckte boken var riktigt riktigt bra, han fnissade åt vissa av Arnolds tokigheter men även de mer seriösta bitarna som när Arnold känner sig lite ensam var väldigt bra att höra, för så har nog alla barn känt ibland och det är viktigt att veta att det händer alla.  
Jag frågade efter vi hade läst ut boken vad min son vill bli när han blir stor men han skrattade bara och sa att han kan ju bli allt möjligt och inte behöver bestämma sig nu. 

Jag hoppas helt klart att det kommer komma fler böcker om Arnold. 

Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...