13 april 2021

Maria Fallström - Kvinnan i förrådet

 

Torbjörn Frisk #2

Titel & Omslag
Passar väldigt bra ihop med första boken, och jag älskar hur detaljer på framsidan har med handlingen att göra. Men titeln förstår jag inte riktigt, var det en kvinna i något förråd någon gång i boken? Hm... nä jag tror inte det, någon med en bra förklaring? 

Handling 
Den här boken utspelar sig 2 år efter första boken. 

Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar och äter middag hos sin före detta kollega Jill när det kommer in ett larm om att en person påträffats död. De slår följe och dras in i en jakt på en seriemördare som härjar i området och vars dödande eskalerar i råhet och besinningslös vrede för varje nytt mord. 

Att Torbjörn samtidigt själv genomgår en personlig kris samt att poliskommissarien i Kalmar län har svårt att få ordning på sitt team, gör inte utredningen lättare. Men, de måste stoppa det här monstret. Ett monster som tycks ligga steget före. 

Mina åsikter 
Den förra boken var så bra, och även om den inte slutade i en direkt cliffhanger så var det en liten cliffhanger och det fick sin förklaring i  den här boken. Jag hade svårt att sluta lyssna på första boken, det är exakt samma med den här boken så jag kommer genast börja med tredje delen i serien om Torbjörn Frisk och jag gissar att jag sen kommer vilja ha mer och önskar att maria Fallström kan ge mig några till böcker att lyssna på nu med en gång! 

Precis som första boken så är huvudkaraktärerna intressanta och nu när vi känner dom så vet vi på ett ungefär hur alla fungerar. Eftersom det blev lite kaos med allting som hände i slutet på förra boken dödsfall och flytt så var jag lite nervös för den här boken men det hade jag inte behövt vara, det har gått två år och Maria Fallström lyckas fläta ihop allting riktigt snyggt för att kännas naturligt. 

Fallet i den här boken känns lite mer grisigt, men allting får en så naturlig förklaring och när man får veta varför mördaren gör som hen gör så förstår man även varför de mördade dödas som de gör. Allting man gör kan få konsekvenser, barn kan vara så fruktansvärt elaka och när vuxna ignorerar problemet så kan det få enorma konsekvenser tillslut. 

Spoiler varning!
Så roligt att Jill och Mattias fortfarande är tillsammans och väntar sitt första barn, som kom lite tidigt. Så himla tråkigt att hunden Tyson blev skjuten :( 
Intressant att Torbjörn blir erbjuden jobb på Riksmordsgruppen, det låter som en perfekt fortsättning på den här serien. 

Torbjörns snedsteg med Samantha är väll ingenting jag gillar, men det verkar ha varit hans sätt för att sen kunna göra slut med sin sambo och nu då kunna börja jobba med Riksmord, att ha en sambo som sitter hemma sur och väntar medans man flänger runt i sverige är kanske ingen höjdare heller. 

Rosita lär vi träffa på i framtiden, det var lite läskigt att det faktiskt inte bara vara en galen kvinna utan dessutom två förövare i den här boken. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...