10 april 2021

Maria Fallström - Fallet Miranda

 

Torbjörn Frisk #1

Titel & Omslag
Ett väldigt bra omslag som passar jätte bra till bokens handling och ger oss lite ledtrådar. Titeln är så klart också klockren.

Handling 
Sexåriga Miranda försvinner spårlöst från badhuset i Sandviken. Polisinspektör Torbjörn Frisk och hans kollegor är snabbt på plats och gör allt i sin makt för att finna flickan vid liv medan klockan tickar. Statistiken ger dem max fyrtioåtta timma. 

När så även en kvinna rövas bort ställs allt på sin spets. Kan det vara samma gärningsman och har Torbjörn och hans kollegor en chans att hitta både Miranda och den bortförda kvinnan innan det är för sent? 

Mina åsikter
Samma uppläsare som till Mikael Ressems böcker om Erik Sandström, som också utspelar sig i Gävle, så jag fick verkligen tänka till och inte förvänta mig att karaktärerna Eriks böcker ska dyka upp även här. 

Den här boken är riktigt riktigt spännande och så bra skriven, jag älskar hur man får följa polisutredningen, men även förrövaren vilket gör att vi vet när poliserna går på fel spår och var de borde lägga sina resurser, sen får vi även följa Anna som får en större roll i den här boken än vad man först kan tro. Handlingen är såååå snyggt ihop flätat och varje steg är spännande så det är väldigt svårt att sluta lyssna, man vill ju få veta mer hela tiden!

Men slutet?  Vi måste prata om slutet... inte här, vi tar det nere i spoilen!! Men wow vilken tvist, det hade jag inte alls väntat mig och det var helt omöjligt sluta gå på morgon promenanden idag, jag var tvungen gå tills boken var slut! 

Det här var en riktigt bra bok, jag måste genast börja  med nästa bok för det här kan helt klart bli en av mina nya favorit serier :) 

Jag älskar att även om boken utspelar sig i Gävle trakten så nämns Boden ett flertal gånger och även Kalix,Skellefteå och Pite havsbad vilket är ställen uppe i norr som inte syns speciellt ofta i böcker. 

Spoiler varning!
Jill och Mattias, där finns det helt klart vibbar direkt men tyvärr blir man lite snuvad om deras kärleks story för det gick så fort och det känns tveksamt till om de kommer vara med i nästa bok :( 

Shit vad Toivo är, våldtagit sin syster och kidnappar en flicka och även en "fru". Sen att det visar sig att polisen är han som varit tillsammans med Toivos "syster" under alla desssa år, hon var den som mördade deras mamma, fejkade att hon var förlamad och dessutom var hon själv kidnappad som barn. Sen blev det såååå himla tråkigt att Jens dog, jag hade verkligen velat ha kvar han,och nu när Jill flyttar försvinner flera poliser.
Betyg 5 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...