5 mars 2021

Ramona Ivener - Nattväkten

 

David Ritter #

Titel & Omslag
Väldigt snyggt omslag! Men titteln hade kunnat vara bättre. 

Handling 
När kriminalkommissarie David Ritter anländer till Bromma en kylig oktobermorgon möts han av den mest groteska mordplats han någonsin stött på. Mordet saknar helt motstycke i svensk kriminalhistoria. Inom loppet av några dagar sker det ytterligare ett makabert mord som gör det klart för Ritter att han är ute efter en seriemördare vars offer utgör en skrämmande nedräkning. Men till vad? Vad binder offren samman? Han tar hjälp av den intelligenta och skarpa rättpsykologen Dr Julie Glans för att fånga den barbariska mördaren innan det är försent. 

Mina åsikter
Åh vad jag stör mig på manliga svin, de där som tycker de är guds gåva till kvinnan och som tror att kvinnor inte kan våldtas för de vill alltid. Det här är en riktigt spännande bok där det händer väldigt mycket vilket det gör när det inte "bara" är ett mord utan man jagar en seriemördare dessutom är David Ritters liv inte det enklaste utan även i hans privatliv händer det en del saker. 

Det finns många intressanta karaktärer, men det finns vissa saker jag inte riktigt fick ihop men det kan jag inte säga utan att spoila. 

Jag har inte riktigt fått grepp om vilken del i serien det här är. 
 
Spoiler varning!
Jag gillar David, men jag förstår itne varför han jobbar så mycket själv, han bara kastar sig iväg till dalarna och han kan dra i många trådar utan att ens lägga fram bevis för sina misstankar eller säga någonting. David själv hade nog kunnat vara huvudmisstänkt i det här fallet för allting flätas ju tillslut ihop med han, men inte till en början och det hade inte gjort det om han inte skaffat sig ett förhållande med Julie. 

Karaktärernas namn och att boken utspelar sig i sverige skär sig lite när namnen inte känns svenska. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...