17 mars 2021

Jenny Rogneby - Leona: Tärningen är kastad

 

Leona #1

Titel & Omslag
Det är jätte snygga tilltalande omslag i den här serien som passar ihop. 

Handling
En sjuårig flicka - går naken och blodig - in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få ett miljonbelopp med sig ut. Det ovanliga rånet väcker stort uppseende och det blir den unga Leona Lindberg utredare vid Citypolisen, som får ärendet på sitt bord. Fallet innehåller märkliga omständigheter och spåren visar sig leda åt oväntat håll.

Leona är erkänt yrkesskicklig men samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider som inte drar sig för ibland våghalsiga och definitivt oortodoxa metoder som de tjänar hennes syften.

Mina åsikter
Jag har 4 böcker i den här serien hemma, och har verkligen varit sugen på att läsa men det har inte blivit prioriterat, men nu var det dags... 

Så vad tycker jag då?

Leona är ju en väldigt speciell karaktär, hon fungerar inte riktigt "som vanliga människor" utan har lärt sig hur man ska bete sig, hon har även ett väldigt stort bagage med sig och wow hennes föräldrar. Vad är det med rika människor att se ner på folk som har "vanliga" arbeten?  Jag känner dock bara NEJ när vi får veta att Leona spelar poker, jag har så svårt för sånt när jag läser böcker. Leona i sig är så svår att förstå sig på och känna sympati med, hon har verkligen en tendens att ta riktigt dåliga beslut. 

Så jag gillar boken, och hur den är skriven men har väldigt svårt för Leona som huvudkaraktär, men det finns ju ett hopp om att jag ska gilla henne mer efter en till bok, eller?  Slutet på den här gör ju att man måste läsa nästa bok för att få veta mer. 

Spoiler varning 
Alltså spelmissbrukar, är huvudet bakom bankrån och drar ner andra i sin skit. Dessutom spelar bort pengar som behövs till hennes sjuka sons operation. Sen att hon är villig att döda för att tysta någon som vet saker om henne. Lite kul ändå att hennes chef åkte dit för det, varför han blev misstänkt hade jag dock velat få läsa mer om. Det verkar ju som om Leonas son dog på operationsbordet samtidigt som hon blir hotad av sin chef. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...