25 februari 2021

Nilla Kjellsdotter - I rättvisans blod

 

Morden i Österbotten #1

Titel & Omslag 
Titeln passar väldigt bra och omslaget är tilltalande och lockar mig till att kolla upp boken närmare. 

Handling 
En tidig morgon i slutet av November hittas en småbarns-mamma död ute på sin gåsrd i Oravais. Allt tyder på att hon har blivit mördad. Kriminalkonstapel Mija Wadö och hennes kollegor på Österbottens polisinrättning blir tilldelade fallet. 

Snabbt riktas misstankarna mot kvinnans man, en ökänd hustrumisshandlare. När ytterligare en kvinna i samma ålder kort därpå hittas mördad är Mija och hennes kollegor inte längre säkra på att de gripit rätt man.

Ledtrådarna är få och polisen saknar ett tydligt motiv. Står fler offer på tur? Vad har de till synes olika kvinnorna gemensamt? Och kommer Mija och hennes kollegor hinna fånga gärningsmannen innan han slår till igen? 

Mina åsikter
Jag gillar Mija och Ronnys skämtsamma sätt till varandra, de är helt klart mina favoriter i boken. 
Själva fallet hade man inte en chans att räkna ut förrän senare, vem är skyldig och vad är motivet, motivet är en viktig bit för hur bra en bok är när man stänger igen sista sidan och man ska börja reflektera över handlingen och skriva sin recension. 

Jag ser verkligen framemot nästa del i den här serien, kan man vara annat med tanke på hur den här boken slutade? Jag vill ha mer NU!!! Men det ska bli intressant att lära känna karaktärerna ännu bättre, jag hoppas humorn är kvar och att även den kommer med ett riktigt spännande fall.

Spoiler varning! 
Det blir intressant att se om det blir någonting mellan Mija och Ronny i framtiden, för vibbarna finns där samtidigt som jag älskar deras vänskap, men när Ronny ska jobba bort 1-2 år så får vi se vad som händer, och det känns som att det kanske kommer skära sig lite mellan Mija och den nya tjejen men det kanske ordnar sig i framtiden. 

Kunde hon inte se att kvinnorna levde olyckligt? En blir misshandlad och en sitter ensam i sin rullstol? Det känns ur min synvinkel som de var rätt duktiga på att straffa sig själva. 

Betyg 4 av 5

boken finns på  Adlibris  Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...