11 januari 2021

Susanne Boll - Luftburen

 

Vera Lilja #2
Titel & Omslag 
Omslaget passar väldigt bra ihop med första boken. Däremot titeln har jag lite svårare att riktigt förstå mig på.

Handling
Vårstockholm är stekande hett, men idyllen skakas av en serie bestialiska mord. Den erfarna och ibland okontroventionella psykologen Vera Lilja hjälper sin gode vän vid polisen. Kenneth Karlsson, att ringa in mördaren i hopp om att förekomam nästa attack.

Samtidigt brottas Vera Lilja med att reparera sin och kärleken Alexios relation, och försöker dessutom återknyta kontakten med sin vuxna son Patrik som hon övergav när han endast var några månader gammal. Medan Veras liv vänds upp och ner i den bedövande hettan står utredningen och stampar, och de mörka molnen vid horisonten ger inget hopp om ett förlösande regn. 

Mina åsikter
Det här är inte den mest ösiga boken,

Jag gillar att Vera kontaktar sin son, det känns verkligen som ett steg i rätt riktning i hennes liv och för att få veta kanske mer för att inte gå runt med dåligt samvete hela tiden. Sen att mycket annat blev kaos efteråt var en vändning jag inte alls hade förväntat mig. Det är väldigt lite fokus på sjäva fallet i den här boken, det är mycket mer fokus på Vera och hennes liv. Och jag gillar Vera men hon står så utanför polisarbetet, jag hade velat se henne jobba mer med det på något sätt, det här ska ändå vara en thriller men jag tycker det är svårt att känna den spänningen, för mig är det här mer en spänningsroman.

Slutet i den här boken var väldigt långtifrån vad jag hade förväntat mig och det blir intressant att se vad som kommer hända i nästa bok. 

Spoiler varning!
Jag gillar att Vera hörde av sig till Patrik, att hon fick veta att anledningen till att hennes ex inte velat att hon ska ha kontakt med han var för att han aldrig berättat för Patrik att hans mamma inte är kvinnan han kallar för mamma. Vilket svin, hon hade dessutom en förlossnings depression och ändå krävde han allting serverat på silverfat fast hon knappt orkade överleva. Men skönt med en son som verkar vara förstående och förlåtande, och underbart för Vera att få barnbarn också, speciellt när hennes kille Alexio visar sig ha en affär med en annan man och allting blir mer eller mindre kaos när han krockar med bilen, hans pojkvän dör och Vera får veta allting. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...