30 december 2020

Sara Åström, Anette Sandlund - Vid skogen slut

 

Titel & Omslag
Ett väldigt tilltalande omslag, som både är lockande och känns skrämmande. Titeln passar så himla bra till handligen på fler än ett sätt. 

Handling
Sofia ser fram emot sitt nya jobb där hon ingår i en grupp som ska fungera som ett tvärsnitt av polis, socialtjänst och skola, för att bättre fånga upp barn med problem. 

Vid fyrtion är Sofia vilse i livet, hennes son ska flytta hemifrån och hennes man verkar ha tankarna på annat håll, något som skapar en klump i magen, hon vet ju vad som hände för några år sedan. Hon förlät, men såret finns kvar. Samtidigt försöker Sofia närma sig sitt förflutna genom att söka sanningen om vad som hände henne i barndomen. 

På en av skolorna där hon gör besök finns Alva, en flicka som drar sig undan socialt umgänge och som ofta är borta från skolan utan förklaring. Familjen verkar vara en vanlig familj, om än något isolerad, men fungerar inte i sin kommunikation med skolan. 

Alvas problem slår an en ton inom Sofia, det är något hos henne som gör att hon inte kan släppa taget. När en flicka i Alvas närhet försvinner och senare hittas brutalt mördad anar Sofia att Alva kan vara i fara. Ju mer Sofia gräver, desto mer akuta blir hennes farhågor.

Mina åsikter
Jag fick upp ögonen för den här när författarna är från Piteå, handlingen utspelar sig i Piteå och jag hade sett att boken hade fått många rekommendationer. 

Eftersom Piteå är en liten stad så reagerar jag lite över att Sofia inte vet var området som kallas för Eko Portalen är, men jag älskar verkligen när det nämns vägar och broar och allting annat i miljöerna för det är precis lagom för att jag ska veta var i Piteå de kör och hamnar. 

Det är väldigt intressanta karaktärer och fast än det är många namn så är det inga problem att hålla på koll på vem som är vem, eller jo när vissa barn får nya namn blir det lite förvirrat. Sofia och poliserna är riktigt bra karaktärer som jag helt klart vill läsa mer om. Hela boken är riktigt spännande, den griper tag i en och vägrar släppa taget så jag har gått runt och lyssnat och gjort allting annat samtidigt och muttrat åt sambon när han har velat fråga någonting.   

Även om det inte blir en fortsättning på Vid skogens slut så hoppas jag att Sara och Anette kommer skriva fler böcker. 

Uppläsare: Rakel Molin 
Jag har nog inte lyssnat på någonting uppläst av Rakel Molin tidigare men hon är väldigt duktig på att berätta så det blir lite extra spännande, det är tonlägen och pauser på rätt ställen. 

Spoiler varning!
Det är så himla läskigt med sekter, hur man kan manipulera folk att göra det man vill de ska göra, hur de är villiga att döda sina egna och andras barn för att de gjort fel och då säger deras ledare att de ska göra så här. Jag är så nyfiken på hur det gick för Richard, Alvas mamma och jag vill även veta mer om hur det gick för Sofia och Alva när de har kommit hem från sjukhuset och om sekten kommer ge sig på dom igen för de är ju lösa trådar som de inte hade tänkt lämna efter sig. 
Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...