5 oktober 2020

Anna Jansson - Kvinnan på bänken

 Kvinnan på bänken (pocket)
Maria Wern #19

Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar bra ihop med titeln och bokens handling. 

Handling
Kriminalinspektör Jesper Ek har blivit blixtförälskad, Men hans nya kärlek Julia är en gåta,. Vad är det hon inte vill berätta? När hennes förflutna hinner ikapp har fällan slagit igen om Ek, som hamnar i en fruktansvärd knipa och inte ens kan ta hjälp av sina kollegor. 

Maria Wern kallas till prästgården i Lärbro, och inser att den bär på många hemligheter. Enligt sägnen blev en präst dräpt i kyrkan på 1200-talet, och det sägs att dråparen går igen. Den unga prästen Alva har blivit hostad, och diakonen Ragnar är djupt oroad över att hon inte tar hoten på allvar. När Maria hittar klippböcker om Alva som diakonen gjort väcks nya frågor. 

Mina åsikter
Återigen en riktigt spännande Maria Wern bok, den här var spännande från början till slut och jag hade så svårt att sluta lyssna så hundarna fick några extra promenader och jag städade lite extra bara för att få lyssna lite mer. 

Den här gången är det Jesper Ek som hamnar i trubbel och oj oj vad jag blir tokig på Himberg, snacka om skitstövel! Som vanligt, med tanke på att det här är 19e boken så kan man inte skriva någonting alls utan att spoila. Men det här är helt klart en av de bästa Maria Wern böckerna och jag måste se till så jag kan börja på nästa så fort som möjligt!!  

Spoiler varning!
Jag har inte förstått hur "fattigt" Ek lever, så det var på tiden att han fick stå mer i fokus. Som tur var så fick de skylda det de förtjänade i den här boken, hade varit jobbigt om Ek hade åkt dit för ett brott han var oskyldig till. Sen att andra ska döda för "rättvisan" som att hämnd skulle hjälpa någon? Nä det bidrar ju bara till ännu mer hat och våld.  

Bäst var nog att Himberg inte lär få vara kvar som polis, iaf inte i någon chefs position, jag hoppas vi slipper han i nästa bok. 
Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...