15 september 2020

Lisa Hågensen - Siri

 


Jakten #1

Titel & Omslag
Så snyggt omslag, och titeln förstår man när man läser boken. 

Handling
Vi är i ett framtida Europa och kriget är äntligen över. Den ondskefulla rörelsen die Herrenvolk är besegrad. Whanzi och hennes vänner glädjs över segern -  men de har betalat ett högt pris och har svårt att lägga krigets fasor bakom sig. Sjudande av hämndlystnad tar de upp jakten på den grymma Generalen och lägervakten Sonia Laden. 

Men när en av vännerna ger sig ut på en personlig vendetta splittras gruppen. Samtidigt driver Whanzis inre demoner henne från den hon älskar i en flykt som får ödesdigra konsekventer.  

Mina åsikter 
Jag är glad att jag har läst de tidigare delarna, även om boken säkert går att läsa fristående eller att man bara läser serien om Jakten så är det alltid skönt att ha med sig så mycket information som möjligt och för att jag gillar att läsa böcker som är i serier i följd. 

Så vad tycker jag då om Siri?  
Jag känner att de karaktärer som var med från start har jag koll på, namnet på några som kom in senare finns inte riktigt där men vi får tillräckligt med information för att komma ihåg vem som är vem utan att känna att det blir för mycket information man vet. 

Boken avslutas inte med en cliffhanger men ändå att karaktärerna inte riktigt får ett avslut utan de har så mycket framför sig som jag tror kommer hända. Vissa karaktärer blir jag irriterad på, andra inte, men jag älskar de olika relationerna och de olika rollerna de har i sin grupp. Hur de är så mån om att hjälpa och rädda varandra, att de på resan blivit mer som en familj än vänner, sen tycker jag ibland det tas dumma beslut men det krävs lite för att handlingen ska ta den vändning den gör. 

Jag gillar den här serien, jag har gillat de tidigare Purebred böckerna och kommer fortsätta läsa nästa del i Jakten.  

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...