21 maj 2020

Pia Kask - Älskaren

Hannah Fors #2
Titel & Omslag
Omslaget är inte så märkvärdigt, men titeln passar väldigt bra till handlingen.

Handling
En smitningsolycka en regnig natt i Wästholm är starten på en rad otäcka händelser som drabbar den lilla staden. När en kvinna hittas brutalt mördad i sitt hem kopplas civilutredaren Hannah Fors och polisen Henrietta Rollins in i fallet. De börjar nysta i offret Dorina Novaks liv. Är det ett vansinnes dåd eller ett rånförsök som gått fruktansvärt snett? Det ser alltmer ut som om mördaren inte var ute efter Dorin, utan någon i hennes närhet. Under tiden kommer Hannahs demoner från det förflutna allt närmare medan Rollins tampas med en vacklande hälsa. Och i mörkret vakar en man vars sinne fylls av tankar på hämnd.

Mina åsikter
Till en början hade jag lite svårt att hålla koll på alla karaktärer, speciellt de kapitel där man inte ens visste riktigt vem som "pratade" men under andra halvan fick boken ett högre driv och det började hända massor.

Fallet i den här boken är inte så komplicerat och tyvärr grep det inte riktigt tag i mig utan det är Hannah som är den mest intressanta karaktären. Rollins stör jag mig lite på, hon tar inte hand om sig själv över huvudtaget och jag förstår verkligen om hennes kropp skulle säga upp sig över en natt. Riktigt spännande slut och nästa bok kommer nog ha ett högt tempo redan från start.

Spoiler varning!
Jag gillar att vi hela tiden får små glimtar om Hannahs liv, att folk inte riktigt vet vem hon är och jag gissar att hon den nya tjejen i Rollins team kommer luska reda på sanningen på ett eller annat sätt. Varför är däremot frågan.

Betyg  4 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus   Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...