9 mars 2020

Ulla Bolinder - Onda ting

Ann-Catrin Friberg #3
Titel & Omslag
Omslaget är ju kanske inte det snyggaste jag har sett

Handling
En man hittas ihjälslagen i sitt kök. Det mesta tyder på att det är hans sambo som har dödat honom. Hon blir anhållen och häktad, och även om hon inte erkänner, tycks fallet vara uppklarat.

Kriminalinspektör Ann-Catrin Friberg saknar sin döde kollega Göran Mårtensson. I tankarna vänder hon sig till honom med sina funderingar om tillvaron och om det aktuella mordfallet,  som visar sig vara med komplicerat än man från början trott. Utredningen har misskötts och hamnat snett. Under motstånd från en kollega försöker Ann-Catrin vända den till en annan riktning för att komma vidare. Men ledtrådarna är få, och nya infallsvinklar tycks inte föra dem närmare gåtans lösning.

Mina åsikter
Den här boken är lite annorlunda upplagd, man får läsa den ur väldigt många olika personers synvinklar men det blir inte grötigt utan det är snyggt gjort med personens namn högst upp så man vet vem man följer och när. Däremot så fallet fastnar jag inte riktigt för, jag har svårt att känna sympati för någon som själv bara är tyst, hon hjälper varken sig själv eller om det är någon annan som är mördaren så hjälper hon inte polisen att ta fast den personen.

Bitvis känns det som en fakta bok, hur boken är skriven och även de många fakta delarna gör att jag inte riktigt känner det som att jag nöjes läser men samtidigt är det inte bara fakta och det är intressant information men jag hade lika gärna kunnat skippa vissa bitar.

Det verkar finnas en del rötägg inom polisen och om det fungerar som i den här boken så förstår jag att många sitter oskyldigt dömda.

Betyg 3 av 5 
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...