22 mars 2020

Dag Öhrlund - Se till mig som liten är

Ewert Truut #4
Titel & Omslag
Snygga omslag som passar riktigt bra ihop, bilden är med min pocket men senare fick jag den inbunden så är den inbundna som kommer hamna i bokhyllan.

Handling
En sommarfredag i Stockholm: Ewert Truut är nära att bli skjuten av en desperat tonårsflicka. När hon avväpnats och förts till sjukhus visar det sig att någon skurit av hennes tunga. Något dygn senare blir en av Ewerts vänner brutalt mördad och verkligheten vänds upp och ner, inte minst när det visar sig att det finns en koppling mellan flickan och hans vän.

När Ewert börjar nysta i trådarna dras han in i en ljusskygg härva av prostitution, människohandel och barnarov. Han hotas till livet och känner också ett tryck från höga polischefer som vill lägga locket på utredningen. Vilka krafter slåss han mot? Vem, eller vilka, försöker tysta honom?

Mina åsikter
Det här är en riktigt vidrig bok, vill inte spoila om handlingen men vissa människor önskar jag kunde få dödsstraff, när vuxna människor ger sig på barn, det är bara sjukt i mina ögon. Bitvis är boken faktiskt väldigt jobbig att läsa, sen finns det delar som är mindre intressant som att Ewert är otrogen eller hans sexliv överhuvudtaget kunde jag inte bry mig mindre om. Lite roligt med katten som bara bestämmer sig för att flytta in, men hur har Ewert så mycket pengar? Det kanske framgick i någon tidigare bok men det känns som han har mycket pengar med tanke på att poliser inte har världens bästa lön. Det ska bli intressant att se hur han kommer lösa kommande brott, hur allting kommer lösa sig med både katten, flickvännen och hans sons familj, jag måste läsa nästa bok snart (har precis beställt och fått hem den) så jag får veta mer.

Spoiler varning!
Jag förstår mig inte på alla dessa pedofiler, kan vi inte låsa in dom och kasta bort nyckeln? Om det är en sjukdom som man säger, så är det ju obotligt, det är en kronisk åkomma och borde behandlas med dödsstraff. Nej usch vad den här boken berör, men jag förstår inte hur Evert kan jobba med bruten hand och fot, känns ju inte optimalt att vara polis (med pistol) och käka massa morfin för att lida genom smärtan. Inte heller är jag imponerad över Everts sexliv eller otrohet och svartsjuka.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...