12 juli 2019

Johanna Mo - Jag var tvungen att gå

Helena Mobacke #4

Titel & Omslag
Snyggt omslag och jag gillar titeln även om ingen av dem säger så mycket

Handling
Helena Mobackes tillvaro rämnar när hon misstänker att hennes sons mördar är tillbaka. Hon har skapat ett liv som fungerar men nu kastas hon tillbaka till katastrofen som tog hennes son och förstörde hennes äktenskap. Och Clownstryparen verkar denna gång vara ute efter Helena. Han riktar in sig på platser som har betytt något för henne, och personer i hennes närhet. En katt och råtta-lek inleds medan hon försöker hålla huvudet kallt, men hennes starka vilja att hämnas Antons död gör att hon balanserar på vansinnets rand. Helena, som redan förlorat allt en gång, riskerar att göra det igen.

Mina åsikter

Jag fick den här boken som rec.ex fast som ljudbok, men tyvärr har det tjorvat så jag har bara kunnat kommats åt filerna via datorn inte via telefonen så jag har bara kunnat läsa vid datorn vilket har gjort att det har tagit tid att lyssna fast än boken var så bra!

Det här är precis en bok i min smak, det händer mycket och det är så spännande så man måste hela tiden lyssna/läsa lite till.

Jag är inte säker men det känns som den här boken avslutade serien, slutet på den här boken gav oss svar på alla frågor och det blev ett perfekt avslut. Jag känner mig så nöjd när jag har läst klart den här boken, jag älskar serien men just nu finns inget sug efter att vilja veta mer. Det är väldigt sällan författare lyckas med det, oftast lämnas man med frågor så man vill veta mer eller ett avslut på en serie där det fortfarande finns obesvarade frågor.

Spoiler varning!
Jag började misstänka tidigt att det kunde vara en polis som var skyldig, men ingen aning om vem. Så skönt att Helena fick ett avslut på allting, få fast den skyldige och få sörja sin son och kunna gå vidare med sitt liv. Jag har lite svårt för Sören, att hans dotter får bete sig hur som helst mot Helena, borde det inte finnas förståelse för henne också?  Trodde även att Helena skulle vara mer förbannad och jag hade gärna fått veta mer om hur man kan vara så arg på någon att man mördar den personens oskyldige son, alltså hur kan man som fd polis gå över den gränsen?

Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...