23 april 2019

Emelie Schepp - Broder Jakob

Jana Berzelius #5
Handling
En regnig vårdag hittas en kvinna brutalt mördad i Norrköping. Det är det andra offret på kort tid. Omständigheterna är likadana, benen är ihop sydda och kropparna hittas i Strömmen som flyter genom staden. Vem vill få dem att se ut som sjöjungfrur? och varför? När en ny kvinna anmäls saknad är det uppenbart för polisen att de har att göra med samma gärningsperson.

Åklagare Jana Berzelius, som leder förundersökningen, börjar snart hitta kopplingar till fallet Simon Norell, en ung man som mördat sin familj och sedan dess suttit inspärrad på rättpsyk i Vadstena. Men Simon vägrar att prata. Någon måste vinna hans förtroende innan tiden rinner ut, och den ende som kan göra det är mannen som rör sig som en hotfull skugga i Janas liv - Danilo Pena.

Mina åsikter

Precis som tidigare delar i den här serien så är boken snabbläst, spännande och man kastas direkt in i handlingen. Är det bara jag eller känns  det som att Jana bestämmer väldigt mycket om vad poliserna ska göra, hon kan enkelt bestämma vilka ledtrådar de ska följa och lägger sig i väldigt mycket i polisarbetet, det känns som hon har lite mer makt än hon borde ha. Och pga det så förstår jag att Mia är misstänksam mot henne men i övrigt har Mia fortfarande samma attitydproblem.

Storyn i den här boken berör mig inte riktigt lika mycket som tidigare böcker har gjort, det är för många som ljuger så jag blir väldigt irriterad istället för att jag ska känna med folk. Vissa lögner redes ut i den här boken, vissa hoppas jag kommer redas ut i nästa och jag hoppas det inte  kommer innebära att Jana kommer bli av med sitt jobb, även om hon nu gått över gränsen lite väl mycket.
Cliffhangern i slutet på boken, gah!! Jag vill läsa mer nu.

Spoiler varning!!

Oj vad spännande bokens lutar, hur ska det nu gå för Jana? Det känns som att det handlar om när inte om det kommer fram vem hon är, mördare? Det känns som att nästa del i den här serien kommer spela stor roll för hur det kommer gå för Jana och vilka som kommer välja hennes sida. För att de ska komma på vem hon vuxit upp med (Danilo Pena) innan hon hamnade i fosterfamilj känns än så länge långsökt. Janas jakt på Danilo fortsätter, men innerst inne så har de vuxit upp som syskon och tagit hand om varandra så jag vet inte hur det kommer bli i slutändan, Jana och hennes adoptivpappa glider isär mer och mer och är mest irriterade på att den andra inte gör som de vill, snacka om två envisa människor.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...