19 februari 2019

Ingrid Remvall - Glasfällan


Titel & OmslagNär man läser boken förstår man omslaget även titeln har så klart med handlingen att göra dock inte lika solklar som omslaget.

Handling

När Alice tvingas att döda i direktsändning blir Glasfällan snabbt världens mest sedda livestream. Publiken jublar över en underhållning på liv och död som överträffar allt den tidigare sett. Danny, upphovsman och programledare, glädjs åt framgångarna och åt att äntligen kunna mäta sig med sin pappa, en mediemogul och före detta sektledare.

Men Dannys egentliga drivkrafter går långt djupare än pengar och berömmelse. Liksom Alice, den svenska Youtubestjärnan han kidnappat till huvudrollen, bär han på en mörk hemlighet. Det varken förövare eller offer vet är hur mycket deras förflutna knyter dem samman och dirigerar deras liv i nutid.

I en nedlagd tunnelbana tar en katt- och råttalek sin början där Alice och Danny ställs inför sina livs svåraste val och tvingas konfrontera sig själva. Det är en kamp på liv och död. Under tiden håller publiken andan framför sina skärmar.
Kommer du att våga titta.....?

Mina åsikter

Det var en riktigt spännande bok med många twister som man inte hade förväntat sig och det är verkligen en bok med karaktärer i gråzonen för det här är ingen bok med de goda och onda utan vad folk är villiga att göra för att överleva. Det finns väll en person i boken jag ogillar mer än de andra när jag har läst ut den och den biten gör mig så arg, jag ogillar manipulativa människor som kan få folk att göra vad som helst för en, och värst av allt är ju att de är så bra på att få folk att tro att de gör saker de vill fast de gör det för han. 

Jag har läst några böcker tidigare av Ingrid Remvall och hon är fylld av så mycket fantasi, jag tycker att storyn till den här boken är jätte bra, även karaktärerna har hon lyckats ge verklighetstrogna personligheter. Själva Glasfällan är så sjukt smart och jag lever mig verkligen in i miljöerna och det känns som jag är där och jag måste skynda mig att läsa vidare så jag får veta hur det kommer att gå.

Spoiler varning!
Värsta sekten alltså, och att han ska gå in och ta över sekten och försöka få 5 barn med 5 systrar, det är SÅ sjukt. Att alla systrar blev så manipulerade förstår jag när deras pappa redan hade gjort för jobbet så det var enkelt att bara glida in och ta över. Mest irriterad blev jag nog på Alice mamma, som trånade efter han så länge och även efter hon fått barn och gift sig så sprang hon efter han och att hon inte fattade att han låg bakom hennes systers död visar hur manipulerade de var.

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...