26 februari 2019

Anders de la Motte - Slutet på sommaren

Årstidskvartetten #1

Titel & Omslag
Man ser att böckerna i årstidskvartetten hör ihop vilket jag tycker är snyggt och handlingen har med titeln att göra, så även omslaget.

Handling
En sensommarkväll 1983 försvinner en liten pojke från en gård på den skånska slätten. Trots att hela bygden engagerar sig i sökandet hittas han inte och ryktena och misstankarna sprids snabbt. Men den valhänta brottsutredning som följer läggs till sist ner, och sorgen och ovissheten får pojkens familj att långsamt falla sönder.

Tjugo år senare leder hans storasyster Veronica ett gruppterapisamtal, då en ung man plötsligt återger minnen av ett försvinnande. Berättelsen är skrämmande välbekant och motvilligt tvingas Veronica riskera den bräckliga tillvaro hon byggt upp. Hon måste återvända till Skåne för att söka svaret på frågan som ingen längre vill ställa. Vad hände egentligen den där sommaren för så längesedan? Sommaren som aldrig tog slut.

Mina åsikter 
Det här är en väldigt spännande bok, jag gillar hur vi får följa Veronica, lära känna människor runtomkring henne. Hur hon försökt leva sitt liv men har hela tiden det som hände hennes lillebror i bakhuvudet. Det är väldigt bra beskrivet livet på landsbygden, där alla känner alla och vissa hemligheter vill man inte ska komma ut. Slutet var väldigt oväntat även om jag hade börjat misstänka någonting ditåt så har jag hunnit misstänka både den ena och den andre och haft flera olika teorier på vad som hade hänt men det var Anders de la Motte som fick sista ordet. 

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...