29 oktober 2018

R.L. Stine - Mumiens förbannelse

Goosebumps #5
Titel & Omslag
Titeln säger ju exakt vad boken handlar om och jag gillar omslaget.

Handling
Gabe ska bo hos sin kusin Sari i Egypten, medan hans föräldrar är på affärsresa. Sari är ganska jobbig, tycker Gabe. Hon vill tävla om allt och ska alltid vara bäst på allting. Men hennes pappa, Ben, är jättetrevlig. Han är en världsberömd arkeolog och just nu håller han på med en utgrävning i en pyramid. Han har hittat en gravkammare som legat dold i tusentals år. Gabe är nästan på väg att spricka av förväntan när han får veta att morbror Ben tänker låta honom följa med in i gravkammaren. Att det sägs vila en förbannelse över dem som går in där, tror Gabe inte ett dugg på.

Mina åsikter
Sist jag läste den här boken måste ha varit på högstadiet kanske, vet att jag fick den när jag gick i fyran och att jag har läst den flera varv, med början på mellanstadiet. Jag har inget minne av att jag skulle tycka att de här böckerna är läskiga utan bara spännande. 

Så nu när jag som vuxen läste den här boken igen så tycker jag faktiskt samma sak. Jag tycker Gabes kusin Sari är lite jobbig som ska hävda sig hela tiden och försöker trycka ner Gabe, hon är lite av en mobbare och gillar att göra narr av han så jag har rätt svårt för henne. I övrigt är det få karaktärer och de är lätt att  leva sig in i handlingen, sen så är ju jag så pass vuxen så jag inte riktigt tror på mumier men jag gillar hur boken slutar, hur allting låg till och att den håller ihop hela vägen.
Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...