30 oktober 2018

Mons Kallentoft- Himmelskriket

Malin Fors #13
Titel & Omslag
Så snyggt omslag, även om fåglar är lite läskiga så är det riktigt tilltalande, speciellt blåfärgen. Titeln Himmelskriket vet jag inte riktigt om jag förstår, någon som kan hjälpa mig där?

Handling
En tryckande het augustidag hittas en liten pojke död i en bil. När Malin Fort kommer till platsen sitter hans mammai skuggan under ett träd med sonen tätt intill sig i famnen. Hennes förtvivlade skrik har övergått i ett klagande läte.
Av allt att döma har hon glömt den sovande pojken i bilen. Hon har nyligen varit utbränd och kan varken lita på sina sinnen eller minnen.

Polisutredningen avslutas snabbt, men kanske är inte alls tå enkelt. Malin vet att gränsen mellan rätt och fel kan vara hårfin, att varje människa bär på ett mörker. Så sker ett mord som tvingar henne och hennes kollegor att återvända till fallet.

Mina åsikter

Det är mentalt ett väldigt jobbigt fall att läsa om, ett barn som dör pga sina förälder, en olycka som får så hemska konsekvenser. Jag tycker det är intressant att få läsa om Fannys utbrändhet, att få lite mer information om hur det kan vara, det är inte bara ett sätt att få vara hemma från jobbet som vissa verkar tro utan du mår verkligen dåligt men det blir även mentalt jobbigt när du känner att folk inte tror dig. Ungefär som när du har andra dolda sjukdomar.

En väldigt spännande och intressant bok, jag har ju varit lite negativ till vissa böcker om Malin Fors men i den här boken får spriten stå tillbaka lite, i alla fall för Malin och det uppskattar jag verkligen. Så av de senaste böckerna om Malin Fors är det här ett stor uppsving.

Spoiler varning!!
Vad tråkigt att Tove blir mer och mer lik Malin, både med alkoholen och problem med att bli förbannad, dock förstår jag att det finns en gräns över hur mycket man orkar med och sen kanske man flippar, så som Tove gjorde på krogen. Jag tyckte det var bra att i socialamedier så blev Tove en kick as brud som visade att vi tjejer inte vill bli behandlade som objekt utan individer som har känslor tankar och inte accepterar vilken skit som helst. Sen att hon kommer få ett straff för att hon gick över gränsen är också bra, att man inte tillåter nödvärn som är så extrem.

Att folk blir så förbannade att de vill mörda Fanny för att de tror att hon varit en hemsk mamma som glömt sitt barn i bilen. Men jag fick tidigt en känsla av att hon skulle vara oskyldig (annars hade det varit en kort bok..)  och att det fanns en annan story bakom, sen ju mer vi fick lära känna hennes man så fick jag dåliga vibbar av han.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...