13 september 2018

J.K Rowling - Harry Potter och de vises sten

Harry Potter #1
Titel & OmslagJust omslaget på mina böcker är inte så snygga tycker jag. Och Titeln är ju exakt vad boken handlar om.

HandlingPlötsligt händer det märkliga ting i den lilla staden! Mystiska stjärnskott på himlen och svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor och underliga människor som står i gathörnen och viskar. De viskar om en viss Harry Potter....

Föräldrarlöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentligen är en trollkarl och börjar i Hogwarths Skola för Häxkonster och Trolldom, en värld full av magi och spännande äventyr! 

Mina åsikter

Jag hör nog till de sista med att läsa Harry Potter böckerna, men jag har däremot sett filmerna (för minst 10 år sedan) och den här första boken tycker jag är väldigt likt det jag kommer ihåg från filmerna. Jag gillar hur boken är skriven, hur JK Rowling målar upp karaktärerna och handlingen, det underlättar så klart att jag har sett filmerna för jag har ansikten för karaktärerna vilket gör det lättare att följa med i boken. Men jag gissar att böckerna kanske kommer skilja sig lite mer när jag läser fler, men även att jag kommer få läsa saker jag inte riktigt kommer ihåg och jag gillar att man får lära känna karaktärerna djupare när man får ta del av deras känslor på ett sätt som är svårt via tv-skärmen.
Jag vill genast plocka upp Harry Potter och Hemligheternas kammare för att få leva mig in i Harry Potters värld och få vara med på nästa äventyr.
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

2 kommentarer:

  1. Åh vill gärna läsa om böckerna! Det var så länge sedan jag läste dem :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du läser dem! Jag är sugen på att läsa om dem nu i höst. :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...