5 augusti 2018

Mari Jungstedt - Det andra ansiktet

Knutas #13
Titel & Omslag
Man ser att serien hör ihop och det gillar jag, både omslaget och titeln har med handlingen att göra.

HandlingDen idylliska kustorten Ljugaren håller på att vakna till liv inför turistsäsongen. Då hittas den välkände konstnären och småbarnspappan Henrik Dahlman mördad i sitt sommarhus, fastkedjad i sängen med handbojor. När ett liknande mord begås på fastlandet dras kommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson in i en intensiv mördarjakt, samtidigt som deras kärleksförhållande prövas på allvar. Reportern Johan Berg är tillbaka på Gotland och bedriver egen spaning vilket försätter honom i livsfara.

Mina åsikter

Jag gillar Mari Jungstedts serie om Knutas, Johan och de andra däremot tyckte jag inte riktigt om storyn i den här boken. Poliserna förstod allting lite för lätt och det var så enkelt för dom att inte gå på det mördaren först tänkte, vilket jag borde ha varit lite knepigare.

Spoiler varning
Jag tyckte det var lite jobbigt när Knutas var otrogen mot Karin med sin ex fru, annars brukar jag ju gilla Knutas och jag förstår att han inte bearbetar skilsmässan som kom som en överraskning för han och uppenbarligen så ville hon bara vidga sina vyer för att sen inse vad hon hade förlorat. Mördaren, hon hade ju planterat bevis och det känns inte som att de riktigt utredde om han kunde ha haft något med morden att göra för direkt de grep sin misstänkta så köpte de allt hon sa. 

Betyg 3.5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...