28 juni 2018

Lisa Hågensen - Generalens älskarinna 1

Pure bred #3
Titel & Omslag
Jag gillar att man kan se att böckerna hör i hop, titeln säger en del om vad boken handlar om. Så även omslaget med sten i en hand.

Handling
Staden Pandor vilar mellan höga berg, och på ett av dem ruvar Högborgen, där den fruktade Generalen styr över die Herrenvolks armé och regionens alla dödsläger. När Whanzi först till Pandor Camp väntar henne inget annat än hårt arbete, svält och död. Men Whanzi är ingen vanlig femtonåring, och lyckas efter en osannolik flykt ta sig till motståndsrörelsen. De skickar ut henne på ett uppdrag som - om hon lyckas - kan ge dem verktygen att krossa die Herrenvolk.

Men Whanzi kan inte glömma vännerna från Olympo. Var tog de vägen, Laban, Thorbi och Piero?  Vad hände egentligen med Dora? Whanzi hamnar i en värld av spioneri, intriger och mord, och måste ustå många fasor innan de alla är tillsammans igen.

Mina åsikter
Nu får vi följa Whanzi, vad hon får utstå för att överleva och vi får veta mer om hur knepig världen är.Jag älskar hur Lisa lyckas skriva en berättelse där folk byter namn, världens är värsta tänkbara och det är så sjukt mycket att fundera kring ändå flyter allting på så himla bra och det är inga problem att hänga med i storyn. Så många fantastiska karaktärer som vi får lära känna i den här serien och jag ska genast kasta mig över sista delen i boken, så den ska få följa med på en tripp till Sundsvall och Agility SM :)

Spoiler varning!
Jag hade ändå rätt om vem som var Generalens älskarinna även om man inte fick veta det förrän en bit in i boken, dock var inte Generalen någon man hade träffat på tidigare.Kommer bli väldigt intressant att se om Dora kommer träffa Ask, gissar han är rätt sur för att hon rymde iväg med någon annan och är säkert beredd att göra hennes liv surt.

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas  på adlibris bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...