29 november 2017

Luca D'Andrea - Ondskans innersta väsen

Titel & OmslagKlockren titel på boken och omslaget är så snyggt och har verkligen med handlingen att göra.

Handling
1985 hittas tre unga människor brutalt mördade i en dalgång i norra Italien, man börjar kalla det för Blatterbachmassakern. Trettio år senare flyttar den amerikanske dokumentärfilmaren Jeremiah Salinger till en liten alpby i närheten av dalgången tillsammans med sin dotter Clara och sin fru Annelise, Annelise är född där i byn som heter Siebenhoch.

Efter en ödesdiger helikopterolycka bestämmer sig Salinger - mest för att skingra tankarna och försöka återfå sin psykiska balans - för att ta reda på vad som egentligen hände 1985. Men snart börjar han ana att de slutna bergsborna underhåller sanningen om trippelmordet - och att något fasansfullt ruvar i den djupa dalgången, något som aldrig borde ha återuppväckts.

Mina åsikter
Det känns som att Annelise inte har något liv förutom sin man, dotter och pappa. Men eftersom Annelise är född där tycker jag hon borde ha lite gamla vänner och att både hon och hennes pappa borde veta lite mer om de mördade och vilka rykten som gick efteråt. Men i slutet får vi så klart veta hur allting ligger till och det var inte alls som jag trodde för när vi äntligen fick veta sanningen så visade sig att den inte heller riktigt stämde. Boken hade tyvärr en lite väl lång transportsträcka innan man började få ta del av de mer intressanta och spännande ledtrådarna och då får handlingen ordentlig fart. Det här var första boken jag läste av Luca D'Andrea men kommer det fler översatta så ligger de högt upp i vill läsa listan.

Spoiler varning!
Ja jag förstår verkligen varför Werner inte låtsades veta någonting och varför Annelise var så ovetandes, men konstigt att hon inte varit nyfiken och ens snokat lite för det hade jag gjort. Det tog lång tid innan man förstod om det var något läskigt som bor nere i grottorna eller om det är någon som ska vara mer mänsklig som begick de fasansfulla morden.


Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

2 kommentarer:

  1. Det bådar gott! Har denna boken i att läsa-högen så snart hoppas jag att det blir av.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...