29 april 2017

Unni Lindell - Där Satan har sin tron

Det här ska tydligen vara första boken i Unni Lindells nya serie som handlar om Marian Dahle, det är ett väldigt smart koncept när man tar en karaktär från en serie och gör en typ av spinoff serie, det händer ofta bland tvserier och filmer. Jag har nog hela Unni Lindells förra serie som handlar om Cato Isaksen, däremot har jag inte läst så många av de böckerna men de jag har läst har fallit mig i smaken så hoppas hinna läsa någon mer del under året.

I ett ödsligt hus utanför Oslo har en hämndplan satts i verket, några män förs bort och återfinns senare brutalt mördade, detta hamnar på Catos bord samtidigt som han försöker få Marian Dahle att ta sig an ett cold case fall. Cold case fallet handlar om en sexårig flicka som försvann för femton år sedan, men Marians som precis varit sjukskriven mår varken psykiskt eller fysiskt bra så när hon hittar spår som binder ihop hennes cold case fall med Catos nya fall så  berättar hon ingenting och får själv en mycket farlig fiende efter sig.

Jag tycker att Marian Dahles spöken och problem tog lite för mycket plats faktiskt, jag tycker inte att upplösningen på den försvunna flickan och allting kring Marian besvarade alla mina frågor. Vilket är väldigt frustrerande och jag gillar inte att känna mig förvirrad i slutet på en bok, jag gillade boken i övrigt, den hade bra tempo, det hände mycket, jag har lite svårt för Marian och slutet var lite hafsigt men annars en riktigt bra bok. Bara Marian rycker upp sig så tror jag den här serien kommer bli riktigt bra, det är en serie som borde falla mig i smaken så vi får se när det kommer fler delar vad jag tycker efter åt, men jag kommer helt klart läsa fler.
Betyg 3,5 av 5
boken finns att köpas på adlibris cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...