31 mars 2016

Cilla & Rolf Börjlind - Springfloden


En natt 1987 när det är fullmåne så begås ett sadistiskt mord på en strand påNordkoster, offret är en ung gravid kvinna, och de som mördar henne är tre personer och det finns ett vittne där som ser allting, en liten pojke på nio år. Utredaren Tom Stilton hittar inget motiv, inga spår efter några gärningsmän och de lyckas inte ens identifiera kvinnan, fallet blir ett cold case.

Nu är det 2011, Olivia Rönning studerar på polishögskolan och får i uppdrag över sommaren att ta på sig ett cold case och se om hon kan hitta några ledtrådar, hon nappar genast och vill gå igenom ett fall som hennes nu mera avlidna pappa en gång i tiden har jobbat med. Men för att komma sig framåt i utredningen skulle hon behöva prata med Tom Stilton, men han är som uppslukad av jorden och ingen vill ens prata om honom längre.

Från början var jag inte alls speciellt imponerad av den här boken, den kändes som en deckare som man lätt kan glömma bort i mängden, tills boken skruvade upp farten och helt plötsligt ville jag inte släppa taget om den och jag gillade verkligen slutet. Det var inte jätte självklart och det är många karaktärer jag gillade och verkligen vill läsa mer om. Sen lite roligt när Olivia är polisstudent och hon har kontakter genom polisen tackvare att hennes pappa var polis. Hon är med andra ord inte någon som snokar runt bara för att de är journalist eller nyfiken utan hon vill verkligen lösa fallen.
Jag måste verkligen köpa hem och läsa del två och tre som jag inte har!
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  cdon  adlibris 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...