26 december 2015

Sharon Bolton - Små svarta lögner


Det här är då inte en del i serien om Lacey Flint utan som jag har förstått det en helt fristående spänningsroman, för jag tycker mer det är en spänningsroman än en deckare. 


Ett ögonblick av ouppmärksamhet händer det som inte får hända, två barn ensamma i en bil rullar utför ett stup, resultatet blir två döda barn, dina barn. Du bor på ett litet ö-samhälle, så efteråt fortsätter du att se kvinnan som förstörde ditt liv, hur hon följer sina barn till skolan, hur hon kramar dem och lever sitt familjeliv. Ditt egna liv slogs i spillror den där dagen, din familj, din framtid och din psykiska hälsa, och i tankarna finns så klart hämnd och sorg.
Så vad är det värsta du skulle kunna göra mot din bästa vän som orsakade dina barns död?


Boken är uppdelad i tre delar så man får ta del av storyn från tre olika håll, Catrin som är full av sorg och hämndbegär, Rachel som råkade döda sin bästa väns barn och Callum som lider av ptsd och har älskat Catrin sedan de inledde en affär ett tag innan olyckan med hennes barn hände. 


I vanliga fall skulle jag inte gilla sådana här uppdelningar, men det fungerar, dock kan jag tycka att när man får läsa om Rachel där i slutet så blir det rätt mycket upprepningar och man vill få veta vem som är skyldig till att det försvinner gossebarn på ön. 

Vi får till slut veta vem som är den skyldige men inte mer än så, det är en upprepande långdragen bok med ett väldigt kortfattat slut. Så enligt mig är det här inte en av Sharon Boltons bästa böcker utan serien om Lacey Flint är mycket bättre. 
Betyg 3 av 5 
boken finns att köpas på adlibris cdon

1 kommentar:

  1. Jag gillade denna. Men hoppas att Bolton snart kommer ut med en ny Lacy Flint bok.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...