27 maj 2015

James Dashner - I dödens stad


Tredje  delen i Maze runner trilogin. 

I den här sista delen får vi följa Thomas och några de av hans vänner som har överlevt så här långt.
Men de har mäktiga fiender i Wicked som nu har tänkt låta ungdomarna få tillbaka sina minnen och att de då även kommer ta ut grejen de har satt in i deras huvuden så de kan styra dem, fast eftersom Thomas har mer minnen från det förflutna än han har berättat så vet han att Wicked har ljugit. Så Thomas litar in på att låta Wicked rota i deras hjärnor men det som från början var ett frivilligt val blir helt plötsligt ett tvång för alla som inte tänkt bli opererade så Thomas gör uppror för att ta sig därifrån och fly ut till de människor som fortfarande finns kvar i städerna.

Jag gissar att om Thomas inte hade gjort uppror mot Wicked där i början så hade de gjort operationen de var ute efter med en gång. Usch vad jag ogillar "Råttan" det är mest bara han som får en roll av alla från Wicked och när Thomas inser att han är smittad så tycker jag att det är konstigt att ingen annan märkt det för en galen vetenskapsman som vill rota i folks hjärnor är ju inte okey.  Det var lite konstigt att Thomas fortfarande inte riktigt känner alla som han var i labyrinten med, efter allt de har gått igenom tycker man att han borde känna alla, roligt däremot med lite nya karaktärer speciellt Brendas killkompis piloten. 
Jag tyckte att första boken var bäst, andra tappade en del och jag var mest irriterad på de olika personerna som mest bara ljög hela tiden och man har inte riktigt fått svaret på alla lögner men nu I dödens stad så tog sig trilogin och fick ett lite oväntat men bra slut! 
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...