28 maj 2013

En bokbloggare & Självdiscipli?

Senaste jerkan så var frågan om vi brukar göra omläsningar av böcker, och i väldigt många av de kommentarer som jag fick så var det om att de oxå koncentrerar sig på att läsa sånt som var och en inte har läst tidigare.
Men det var även många som påpekade att OM jag hittar något sätt att man inte köper mer böcker än man hinner läsa så skulle jag hojta, så det är ju DET som det här inlägget ska få handla om.

Först måste vi ställa oss lite frågor!?! (och svar)

Varför köper köper vi böckerna vi är sugna på nu? Varför väntar vi inte tills vi har mindre olästa hemma? Eller kanske tills vi kan komma över dem billigt begagnat för 2-10:-?
Jag börjar med att besvara frågan med en fråga, varför inte? Många som läser serier har antagligen hunnit vara med om att man vill läsa de första delen i en serie som kom ut för något år sedan MEN de har slutat tillverkas och nu måste man leta med ljus och lykta för att hitta dem.
Det är en av anledningarna till att jag köper vissa böcker nya. En annan anledning är att ibland trillar man över böcker som låter super intressanta och som man verkligen vill läsa NU(i alla fall så fort man hunnit läsa den, den och den). Så varför vänta då? Ett alternativ är ju att ha en lista med alla böcker man vill köpa, men på så sätt tror jag att man missar många guldkorn för att man helt enkelt blir blind för vilka böcker som står på den där listan.

Gör det någonting att ha flera hundra olästa böcker i sitt hem?
JA! Jasså, för vem? För din sambo som själv inte läser böcker och inte förstår det underbara med att kunna välja och vraka vad man ska läsa beroende på årstid och humör? Det är super praktiskt att ha ett bibliotek hemma med olästa (Jag delar upp mina böcker, lästa för sig och olästa står för sig)
Om du ska sluta hamstra böcker för att det blir så tomt i plånboken? Ja då kanske du ska se över om du måste köpa böckerna när de just kommit ut och är lite dyrare, eller om du verkligen måste ha böckerna inbundna, det är ju trots allt samma innehåll i pocket format.
Jaha du hör till de som vill att det ska se snyggt ut i bokhyllan? Har du då funderat på hur många fler böcker och att det skulle se ganska snyggt ut om alla böcker var i pocket format istället?

NEJ! Nähä men om det inte gör någonting varför ska jag då sluta hamstra på mig böcker? Om du ändå köper många böcker på loppisar, röda korset, myrorna osv då tror jag inte ens att din plånbok kan gnälla.
Om det däremot handlar om utrymme, då kanske man ska fundera på hur man vill ha sina böcker, går det att rymma fler bokhyllor? Eller ha olästa eller de lästa i kartonger? Det måste finnas massor med smarta lösningar för att rymma 100 böcker till!! 

Varför skulle vi inte köpa böcker som vi vill läsa? 
Ja varför? Det skulle nog jag oxå vilja veta. Jag har massor med olästa, massor som hör till hyllvärmare och jag fortsätter att skaffa nästan dubbelt så många böcker än jag läser så i den här takten kommer jag ALDRIG få slut böcker att läsa. Sörjer jag över det? Haha nej knappast!
Gnäller min sambo? Nej inte det han jämför min boksamling med en frimärkes samling, har man ett intresse så är det så, nu har ju jag massor med hobbysar men då gnäller jag aldrig över att livet är långtråkigt heller.

Saknar vi boknördar/bokbloggare/bokfantaster självdiscipli?
Är det för att vi inte kan låta bli att köpa böcker som vi köper mer än vi hinner läsa? Att vi saknar självdisciplin? Eller är vi som narkomaner/alkoholister/shopoholics? Vi gör det utan att tänka, vi får lite ångest av våra "återfall" och vi är samtidigt tok nöjda. Det kanske behöver rehab för oss för att vi inte ska köpa alla böcker som verkar intressanta?

Lösning på problemet? 
Den enklaste lösningen som jag kan se är att man slutar surfa runt på olika ställen där de säljer böcker, man läser mindre bokbloggar.
Sen finns det en till lösning, det är att se var på dygnet man kan få lite extra läs tid(hinner man läsa mer borde böckerna krympa fortare/mer!)
Även att ha bok pauser kan vara bra, att det aldrig ska vara ett måste att läsa att det ska vara roligt och tar man då en paus, ibland kanske tvinga sig till en.

Ljudböcker: Kan man lyssna på många gånger när det är svårt att ha med sig en fysisk bok ex promenaden/hundrastning, när man cyklar eller kör bil till jobbet, när man påtar i trädgården/skottar snö, diskar....ja som ni ser finns det massa tillfällen man kan tjuva till sig lite tid.

Fysiska böcker: Vid alla måltider, även på jobbet. Om man ser tv kan man läsa i reklampauserna eller skippa att se så mycket på tv. Ska man på stranden(kanske inte om man har barn att vakta), på bussen/tunnelbanan/tåget/flyget osv Som så många vet så när vi läser de där RIKTIGT bra böckerna som vi inte kan släppa taget om, då går vi och läser konstant och kan knappt slita oss från boken. Skulle vi alltid göra så skulle vi nog oxå hinna läsa mer.

Oj vad jag har skrivit, nu måste ni ju dela med er av era tankar om detta!! Jag vill ju veta hur ni tänker :)
//[Anna]


1 kommentar:

  1. Mycket bra inlägg, jag känner igen mig i stort sett allt du skriver :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...