10 oktober 2021

Sören Sveistrup - Kastanjemannen

 



Titel & Omslag
Klockren titel och super snyggt omslag som passar perfekt till handlingen.

Handling 
En kvinna hittas brutalt mördad på en lekplats i Köpenhamn. Vid kroppen finner man en liten figur gjord av två kastanjer och tändstickor. När kastanjemannen undersöks upptäcker polisen fingeravtryck från en ung flicka som spårlöst försvann för mer än ett år sedan. En flicka som aldrig hittades men som trots allt befarades vara bragd om livet. 

Samtidigt som poliserna Naia Thulin och Mark Hess jagar kvinnans mördare letar de också efter spår som kan leda dem till den lilla flickan - tänk om hon fortfarande lever? 

Mina åsikter
Jag har hört så mycket bra om den här boken MEN det gör också tyvärr att jag blir besviken för vi kastas in i fallet sen händer det jätte jätte lite under många sidor och det är först i slutet som boken blir riktigt spännande. 

Men jag känner att man inte får lära känna någon på djupet förrän i slutet, för det är Hess och Thulin som står i fokus men Hess är bara där tillfälligt så finns ingen vänskap eller kemi där med någon. Det är mycket under resans gång som inte griper tag i mig, de hittar döda personer som man inte lärt känna före, och det tas många dumma beslut gång på gång, det är fokus på att sopa fallet under mattan så fort som möjligt och se bra ut i media och den typen av poliser är bra på att få bekännelser från personer de anser vara skyldiga.  För de arbetar för att bevisa att en person är skyldig istället för att låta bevisen visa vem som är skyldig. 

Hur allting flätas ihop blir snyggt gjort och man får verkligen en förståelse för varför mördaren är så arg, men samtidigt så känns det som att även där tas det en del konstiga beslut.  

Sören Sveistrup är en skicklig manusförfattare och den här boken skulle passa perfekt som tv-serie eller film. Tv-serien finns redan och jag kommer börja se den snart och se om jag kanske fastnar bättre för den, mycket där beror ju på hur lik boken den är och om man har castat rollerna rätt. 

Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...