21 augusti 2021

Mikael Andersson - Den som illa gör

 

Morden i Västerbotten #1

Titel & Omslag 
Snyggt omslag och jag gillar titeln! 

Handling
En vacker majdag slits drömmen om en ljusnande framtid itu för eleverna på Dagonskolan i Umeå. En skolskjutning. Här i Sverige. Bland tonåringarna som dör hittas en pojke med ett automatvapen i händerna. 

Kriminalkommissarie Roland Fransson inser snart att omständigheterna kring morden är mer komplexa än de först verkat vara. Motvilligt får han god hjälp av sin nyfikna dotter Anna som inte kan låta bli att lägga sig i - och dessutom vet var hon ska hitta den rätta informationen. 

Så småningom visas tecken på fler ouppklarade händelser i härvan. Men vad har egentligen en förskingring i mångmiljonklassen inom Region Västerbotten med skolskjutningen att göra? 

Sökandet efter gåtans lösning leder Roland Fransson och polisassistenten Lisa Bengtsson ut på en resa genom Norrlands inland. Någonstans där ute lurar en person som är beredd att stoppa dem - till vilket pris som helst. 

Mina åsikter
Jag älskar att boken utspelar sig i Västerbotten, när man känner igen namn på orter, skolor osv 
Den här boken var ju i övrigt inte alls vad jag hade väntat mig, det hände massa saker och boken tog en vändning jag inte alls trodde när jag läste baksides texten och jag älskar att boken inte är så förutsägbar. Hur allting knöts ihop i slutändan var lite mer invecklat än jag hade kunnat föreställa mig men många bitar känns logiskt när vi får alla detaljer.  

Jag gillar verkligen karaktärena och miljöbeskrivningarna, favoriter är nog Roland och Anna, de har en härlig pappa dotter relation samtidigt som de båda har vissa saker de inte vill dela med sig till varandra om. 

Jag längtar redan efter nästa bok, att se hur karaktärena kommer utvecklas och vad nästa fall kommer bli. 

Spoiler varning!
Jag älskar verkligen att man inte märker av att Anna sitter i rullstol, det hindrar inte henne från att snoka, vara rättfram och gå sin egen väg. 

Det blir intressant att se hur det blir mellan Roland och Lisa i framtiden, de verkar ju inte vara så duktiga på att hålla sitt typ förhållande hemligt. 

Betyg 4 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...