23 mars 2021

Annika Billberg - Dagboken i ödehuset

 

Mysterierna i Sörbodane

Titel & Omslag
Ett väldigt passande omslag som hör ihop med bokens handling, så även bokens titel. Jag hoppas dock på att få se en häst på omslaget i nästa bok. 

Handling 

Sommaren i lilla Sörbodane blir inte alls som elvaåriga Emma och Carl-Fredrik tänkt sig. Inte trist som Emma trott, eller lugn och skön som Carl-Fredrik förväntat sig. Istället hamnar de i ett myserium som går långt tillbaka i tiden. 

De för höra talas om Sigrid som bodde på den gamla ödegården  Bräckorna, men som försvann för mer än sextion år sedan. Drunknade hon verkligen som alla tror? Snart börjar Emma och Carl-Fredrik misstänkta att det ligger mer bakom försvinnandet. Och att någon inte vill att de ska avslöja vad som hände med Sigrid. Vad är det för underlig figur som smyger omkring på gården?  Kan en gammal bortglömd dagbok vara nyckeln till att låsa upp myseriet? 

Mina åsikter

Jag gillar Emma och Carl-Fredrik, känslan av att vara barn känns så äkta i den här boken. Hur barn är taskiga med varandra, hur små grejer kan ändra så man går från hackyckling till någon som får vara med och tvärt om. Även äventyret som ungdomarna hamnar i är riktigt spännande och skapar ett högt driv genom boken.

Jag kommer verkligen läsa fler delar i den här serien och jag hoppas mina barn också kommer vilja läsa för det finns en hel del grejer man kan diskutera och prata om. Som elaka gubbar, föräldrar som bråkar, bråk med sina föräldrar, att inte få hänga med sina vänner, att skaffa nya vänner, taskiga klasskompisar, 

Spoiler varning!

Om man har lämnat sin familj efter sig borde man väll åka och träffa dom senare?  Och att inte Carl-Fredrik varit minsta nyfiken på huset som stått tomt och ändå varit mer eller mindre granne med han. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...